Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/feed-rss2-comments.php on line 8
”Hej
Jag bekräftar och förtydligar här mitt budskap per telefon till er kundtjänst.
1. 2013 skaffade jag ett internetabonnemang. Eftersom jag förväntade mej förbättrad ekonomi och trodde att jag skulle kunna se TV-sändningar problemfritt via Internet anmälde jag innehav, fick en faktura och betalade.
2. Det har visat sej att jag inte kan se på TV via min internetanslutning(kan bero på radioskugga vilket Telia anför när jag klagar på dålig täckning och avbrutna samtal, eller om det beror på min snart tio år gamla dator. Jag kan inte lägga pengar på ny dator.) Min ekonomi har inte heller förbättrats som förväntat.
3. Jag har en telefon med tre tums skärm. Jag vägrar att försöka(vet fö inte hur man gör) se på hockey i den telefonen, vilket var vad en medarbetare G på er kundtjänst bestämt hävdade att jag kan. Det hävdade hon var SKÄLET till att jag ska betala TV-avgiften. Hon vet ingenting om hur bra eller dåligt jag ser. Med eller utan glasögon. Jag kan inte se TV-program i min telefon. Den sport eller annat som jag vill se på via TV kan jag enkelt se hos någon av tre vänner.
4. Vid samtal med er påstår ni alltså att innehavet av min telefon räcker för att jag ska vara tvungen att betala TV-licens(Ni har börjat kalla det för ”Radio- och tv-avgift”. Försöker ni smyga in en annan formulering för att komma i bättre förhandlingsposition?
5. Som det är så
a) . . vill jag inte betala TV-avgiften då jag inte ser på TV i min bostad.
b) . . har jag inte råd att betala TV-avgiften. Jag går inte in närmare men om ni vill och kan sköta det diskret så kan ni få ta del av min personliga kalkyl.
6. Krävs det att jag
a) . . säger upp/avslutar internetabonnemanget och sköter betalningar, och läser det som jag behöver och vill, på Biblioteket(7 km bort) igen.
b) . . slutar använda min sk smartphone och i stället återgår till min gamla telefon utan skärm, för att jag ska slippa betala TV-avgiften?
Efter mitt samtal med er har ni skickat en ”påminnelse 2” där ni hotar med Kronofogden och de extra 600 kr som det medför, samt betalningsanmärkning med problem att få hyreskontrakt och banklån.
Från det ursprungliga beloppet 519 kr har ni lagt på påminnelseavgift på 75 kr och en ”Tilläggsavgift” på 207 kr. Summa 801 kr. Förfallodatum 140124.
För mej känns ert agerande hotfullt och som företeelse liknande de bluff-fakturor som kan finnas bland posten till företag.
Summering:
Jag bestrider ert betalningskrav då jag inte kan komma i åtnjutande av TV-utbudet. Vidare kan jag inte inte betala TV-avgiften till er då min ekonomi inte tillåter det.
Jag förväntar mej ett svar senast 140122.
Kopia till Kronofogden(Dom kanske kan få en hundring eller två för min cykel).