Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/feed-rss2-comments.php on line 8 Kommentarer till Energibolaget med märkliga försäljningsmetoder http://konsumenter.se/blogg/?p=1954 Fri, 23 Sep 2011 03:59:21 +0000 hourly 1 https://wordpress.org/?v=5.7.12 Av: Carl http://konsumenter.se/blogg/?p=1954&cpage=1#comment-62342 Fri, 23 Sep 2011 03:59:21 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=1954#comment-62342 Som svar på Christer.

Christer: Du har nog rätt, det låter som som otillåtet när man måste höra av sig om man inte vill ha försäkringen. Det kallas negativ avtalsbindning och är inte tillåten. Grundregeln är att man måste acceptera ett avtal för att vara bunden av det. /Carl

]]>
Av: Christer http://konsumenter.se/blogg/?p=1954&cpage=1#comment-62337 Thu, 22 Sep 2011 19:57:17 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=1954#comment-62337 Nu har det hänt igen! Energibolget i SVerige har lanserat en försäkring för alla sina kunder. I brevet som skickas med fakturan skriver de att man automatiskt ansluts till denna försäkring om man inte avanmäler via telefon eller mail. Låter olagligt.

Försäkringen kostar 365 kr. Företaget har ca 100.000 kunder. Om alla kunder skulle ”missa” att avanmäla ger det trevliga 36 Miljoner extra i vinst till bolaget varje år…

Chrille

]]>
Av: PKJonas » Blog Archive » Energibolaget i Sverige och jag http://konsumenter.se/blogg/?p=1954&cpage=1#comment-39051 Tue, 10 Aug 2010 15:44:57 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=1954#comment-39051 […] Bloggat: Små meningar – Energibolaget i Sverige AB, Viktigt och oviktigt – Energibolaget telefonförsäljning, Elprisbloggen – Varning för Energibolaget, Elprisbloggen – Min El nytt skojarföretag i elbranschen, Terrorluren – Energibolaget i Sverige AB spelar på mitt miljösamvete, Terrorluren – Energibolaget kämpar på, Stefan Janson – Oseriösa säljare, liaj, nad! – Bli inte lurad av Min El ebs AB, Carls Konsumentblogg – Energibolaget med märkliga försäljningsmetoder. […]

]]>
Av: anonym http://konsumenter.se/blogg/?p=1954&cpage=1#comment-32216 Tue, 27 Oct 2009 14:41:27 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=1954#comment-32216 Jag blev upringd av en ung flicka som sade sig ringa från energibolaget, det hela lät väldigt oseriöst men det märktes tydligt att hon fått info om hur hon skulle säga och att hon försökte ”lura” (inte i olaglig mening men så att jag skulle vilseledas) mig att tro något annat än fakta. Tex att hon ringde från Fortum eller Vattenfall.

Dessutom ringde hon från hemligt nummer vilket inte är tillåtet i Sverige. Kanske de ökat aktiviteten just nu, hittar många artilar om dem? Det är viktigt att alla drabbade anmäler!

]]>
Av: Timo http://konsumenter.se/blogg/?p=1954&cpage=1#comment-28055 Fri, 24 Apr 2009 13:23:47 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=1954#comment-28055 Svar till Calle:
Jag förstår liknelsen med din bransch, men om du inte har kollat upp hur det ligger till med Energibolaget i Sverige Ab (EBS) så tycker jag det är fel av dig att uttrycka dig positivt om dem och dess likar. Du är kort sagt: ute och cyklar, köper korv på läktarn etc.
Jag däremot, jobbar i branschen och har arbetat för EBS en tid då hjärntvättning fortfarande fungerade 😛
EBS är ökända i elbranschen för att dem systematiskt lurar kunder. Dels har det varit kunder som dem inte ens varit i kontakt med, dementa gamlinagr, invandrare som inte förstår svenska så bra. Har till och med varit emd om kunder som fått sin namnteckning förfalskad!

Dem gör en ljudinspelning, men även den har dem lyckats förfalska åtskiliga gånger! Dem påstår att dem kan sänka ditt elpris med minst 5%, men vad dem glömmer att nämna är att det är jämfört med tillsvidarepriset som är det sämsta man kan ha.

Försäljarna själva inser inte att dem lurar kunder utan har ett manus dem följer punkt till pricka :/

Dem är bra på en enda grej: dem är jäkligt finurliga!
Dem har till och med startat två företag på sidan av med nya namn som fortfarande är samma bolag, EBS. Om Energibolaget, Min El eller Inget Extra ringer dig, lägg på direkt!

Annars kanske dem lurar dig med…

Ta hand om er!

Mvh
Timo

]]>
Av: Calle http://konsumenter.se/blogg/?p=1954&cpage=1#comment-27900 Fri, 03 Apr 2009 11:57:26 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=1954#comment-27900 Jag jobbar inom en bransch som ligger nära energibranschen (dvs INTE inom Energibolaget i Sverige AB eller Göteborg Energi). Råkade hitta denna bloggen, och känner att jag ”måste” berätta vad Jag vet;

Energibolaget i Sverige AB är ett av Sveriges riktigt stora energibolag, så det är inte konstigt att man får tag i dem både per mail och per telefon (lätt att kolla upp själv).

Som vi alla vet jobbar inga telefonsäljare hos bolagen de ringer för, utan på så kallade Call Centers. Vissa av säljarna på dessa bolag är riktiga rötägg, och detta drabbar alla bolag som använder sig av Call Centers (alla försäkringsbolag, alla telekombolag, alla bensinbolag, alla….). Dessa Call Canters ska rensas (!) från rötägg, och vi konsumenter har ett viktigt jobb att hjälpa dessa Call Centers med detta. Tveka inte att ringa tillbaka direkt till det berörda Call Centrat och framför din åsikt. De kan givetvis hitta vilken säljare som ringde till just dig… (lätt att kolla upp själv).

El-branschen ska idag vara ”fri och avreglerad”, men vi som jobbar inom eller nära branschen vet att den INTE är det. I princip alla elbolag är kommunalt ägda och man tävlar INTE i att ta kunder från varandra. Tvärtom samarbetar man helt öppet med gemensamma databaser, gemensamma inköp, gemensamma strategimöten etc. etc. Detta förlorar (!) givetvis vi kunder på. Så, fram för fler ”Tele2- och Comviq-bolag” som t.ex. Energibolaget (privat ägt), Telge (kommunalt ägt), Elverket (kommunalt ägt) och Härjeåns (kommunalt ägt) som faktiskt vågar utmana de andra feta och lata spelarna på marknaden.

Hur tror ni telekompriserna hade varit i Sverige idag om bolag som Tele2, Comviq, Tre, Europolitan etc. INTE hade haft sina kampanjer för att värva kunder? Jo, som det var 1990 – med ett (1) Televerk som fullständigt dikterade priserna (kommer ni ihåg, mobilsamtal inrikes; 15 kr per minut…). Även dessa bolag hade tidigt problem med anlitade telefon- och gatusäljare som ”gick över gränsen” i sin iver att tjäna pengar på hög ”hit rate” (kolla gärna gamla artiklar från tidigt 90-tal).

Alla telefonsamtal från Call Centers spelas in och arkiveras – och dessutom måste man som kund inom 14 dagar skriftligen (!) bekräfta att man VILL byta elleverantör. I annat fall tillåts inte leverantörsbytet. Så, man behöver inte vara orolig om det var just ett rötägg som ringde upp dig (lätt att kolla upp själv).

Slutligen vore det kul att från ”Rick” (bloggen ovan) få reda på vad som menas med ”gömda avtal” (*ler*) och ”informationsfällor” (*skrattar*).

Simma lugnt, och våga byta elleverantör precis som du byter telekomleverantör, bank eller bensinmack – OM du attraheras av erbjudandet du får. I annat fall är det bara lägga på luren, det gör jag *ler*

Calle

]]>
Av: Rick http://konsumenter.se/blogg/?p=1954&cpage=1#comment-27855 Tue, 31 Mar 2009 18:41:22 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=1954#comment-27855 Bra bloggat.

Jag har också upplevt en viss oärlighet kring Energibolaget. Mina kolleger talar om gömda avtal, aggressiv försäljning och informationsfällor.

Det som förvånade mig var att de var relativt lätta att få tag på. När jag provade var telefonservicen aktiv; och mailet jag skickade besvarades inom 12-24 timmmar.

Hur som helst behöver vi vara vaksamma tills vidare.

]]>