Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/feed-rss2-comments.php on line 8 Kommentarer till Resenärers rätt ska stärkas http://konsumenter.se/blogg/?p=4497 Fri, 02 Oct 2009 06:03:07 +0000 hourly 1 https://wordpress.org/?v=5.7.12 Av: Micke http://konsumenter.se/blogg/?p=4497&cpage=1#comment-30590 Fri, 02 Oct 2009 06:03:07 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=4497#comment-30590 Något som inte står med i artikeln är att om en buss kör mellan hållplatserna A-B-C-D-E och endast sträckan C-D är lönsam så kan ett företag köpa rätten för sträckan C-D och tvinga kommunen/landstinget att köra A-B-C låta resenärerna kliva av bussen till det privata företaget. Köra bussen tom till D och vänta på den andra bussen från det privata företaget med de resenärer som ska till E som där får byta ytterligare en gång för att nå sitt mål. Hur kommer detta att påverka kommuner/landstings finanser om de endast får köra sträckor som genererar förluster? Enorma underskott som vi skattebetalare får betala.

Viktigt att inte glömma är att kostnaden för ett sådant föreslaget system kommer totalt att bli högre än vad det kostar att bedriva kollektivtrafiken helt i kommunal/landstingsregi.

Ytterligare en viktig sak är att trafiken garanteras endast i 3 månader långa perioder. Efter 3 månader kan kontraktet sägas upp. Hur blir det med personalen som bara garanteras jobb i så korta perioder? Hur blir det med resenärerna som inte vet om deras buss kommer att gå från en dag till en annan beroende på när kontraktet är påskrivet.

Detta har provats i England och ledde till slagsmål mellan bussförare för att resenärerna skulle åka med just deras buss. På morgonen gick det massor med bussar från olika företag. Mitt på dagen och kvällar inga bussar efter som det inte var lönsamt.

Många kommer säkert inte ihåg men vi hade privata aktörer som bedrev kollektivtrafik för mer än 50 år sedan. Fundera på varför det över hela landet blev kommuner och landsting som började bedriva trafiken. Svaret är, det privata klarade inte av att ge oss den service vi förväntar oss.

]]>