Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/feed-rss2-comments.php on line 8 Kommentarer till Många klagomål på mobilt bredband http://konsumenter.se/blogg/?p=771 Sat, 17 Oct 2009 10:37:27 +0000 hourly 1 https://wordpress.org/?v=5.7.12 Av: Bertil http://konsumenter.se/blogg/?p=771&cpage=1#comment-31416 Sat, 17 Oct 2009 10:37:27 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=771#comment-31416 Hej,

Det är en djungel det där med mobilt bredband. Att välja rätt operatör och abonnemang är svårt. Det går knappast att lita på tester och liknande utan man får välja det som passar bäst för varje person. Just där du sitter och surfar på internet kan det finnas saker i miljön som stör ett visst nät. Du kanske inte surfar så ofta eller du kanske surfar extremt mycket. Du kanske bor i ett område där jättemånga andra surfar i samma nät. Det optimala hade ju varit om man fick testa ett antal olika abonnemang och operatörer en vecka innan man bestämmer vilket som är bäst. Det finns åtminstone några saker man kan jämföra själv. Som kostnad, hastighet, kolla på täcknignskartor m.m. Nu har de största operatörerna bestämt sig för att inte skylta med den teoretiskt högsta hastigeten utan de visar den som man i praktiken kan komma upp till – även om man inte alltid kan göra det heller är det mer rättvist för konsumenten.

http://www.jamformobiltbredband.se kan man kolla lite innan man bestämmer sig för ett mobilt bredband.

]]>
Av: Björn http://konsumenter.se/blogg/?p=771&cpage=1#comment-14458 Sun, 30 Mar 2008 21:00:59 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=771#comment-14458 Hej
Är det många som har ett mobilt bredband? Mitt är från telenor och är inte bekvämt . Normalt kommer jag upp i ca 100kb/s. Kollat med tp-test.
När jag pingar nån webbsida på kommandotolken kan det gå upp emot 3500millisekunder eller timeout! Jag har letat rätt på alla garantier som finns men det visade sig att det inte finns några. Förutom reklamationen.
Tyvärr är inte bredbandet mitt utan min mammas men hon är en optimist och tror att alla företag är så snälla mot sina kunder. Hon reklamarade inte bredbandet.
Jag kan inte spela schack på nätet. Servern slänger ibland ut mig för mitt otroliga ping eller så blir det 3 sekunder intervall från det att jag gjort draget till det att pjäsen flyttar sig på skärmen. otroligt irriterande.

Några fler som är besvikna på sitt mobila bredband?

]]>
Av: per http://konsumenter.se/blogg/?p=771&cpage=1#comment-12157 Fri, 01 Feb 2008 21:42:45 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=771#comment-12157 Jag fick en gång ett förmånligt erbjudande om trådlöst internet från Tele2.
Jag tackade ja och fick efter en tid ett paket med posten som innehöll ett modem och ett telefonkort.
Jag kopplade upp mig och fick en mycket dålig förbindelse. Den var ännu sämre än min redan dåliga trådförbindelse.
Jag hade inte fått något trådlöst internet utan några mindre väl fungerande manicker.
För säkerhets skull uppdaterade jag förbindelsen enligt hemsidans anvisningar, men kom fram till att jag nog redan hade den senaste versionen.
Jag hade inte fått det jag hade utlovats och beställt.
Enligt de bifogade instruktionerna kunde jag nu saklöst returnera manickerna.
Jag fyllde i det tillhörande formuläret, förpackade allting i originalkartongen och gick till OK.
På OK förklarade expediten att brevportot var ca 50kr och paketportot var ca75kr.
Van som jag är vid uttryck av typen ”Som ett brev på posten” och eftersom det i instruktionerna inte stått något om att jag behövde ett kvitto, nöjde jag mig med att sända försändelsen som brev.
Efter en tid kom ett inbetalningskort från Tele2.
Jag sände då ett mail till dem där jag redogjorde för saken och förklarade att jag inte fått det jag beställt och därför inte tänkte betala.
Döm om min förvåning när jag i stället för svar fick ytterligare ett inbetalningskort. Jag upprepade mitt mail till Tele2.
Jag fick ett svar där man menade sig inte kunna kommunicera med mig per mail utan ville att jag skulle ringa eller uppge mitt telefonnummer. Jag har två telefonnummer och finns såväl i telefonkatalogen som på Eniro.
Så kom ett kravbrev med hot om indrivning. Nu skrev jag ett upprört brev och fick då till slut ett svar där man meddelade att någon returförsändelse aldrig kommit dem tillhanda.
Jag ringde nu modemets nummer och möttes av en vänlig damröst som tyckte att jag skulle tala in något. Jag uppmanade henne att omedelbart spärra numret ifråga. Jag ville ju inte bli medskyldig till att någon obehörigen använde Tele2:s abonnentnummer. Jag sände dessutom ett mail till Tele2 där jag förklarade att jag gärna ville hjälpa dem att spåra försändelsen men att jag för detta behövde veta adressen dit jag sänt brevet för den hade jag glömt.
Jag fick då till svar att om jag ville något skulle jag uppge mitt telefonnummer eller ringa dem. Jag fick ingen adress.
Jag blev nu lite otålig och tog mig tid att vänta mig fram i telefonkön till Tele2. Där fick jag tala med en vänlig person som inte kunde hjälpa mig i sak men som lyckades identifiera modemföretaget åt mig.
Nu öppnade jag Postens sida för reklamationer.
Det visade sig då att man måste veta exakt datum då försändelsen lämnats in. Det gick alltså inte att ange mellan då och då.
Eftersom jag glömt det exakta datumet lämnade jag flera reklamationer. Jag gjorde då en intressant iakttagelse. Det tog för varje inlämnad reklamation inte längre tid än den nätverket behöver att returnera reklamationen med beskedet att man inte tänkte utreda ärendet vidare.
Jag blev då lite förvånad och sände ett mail till posten där jag uttryckte min beundran för deras snabba utredningar. Jag fick då ett vänligt mail där en person förklarade att posten inte utreder reklamationer av brevförsändelser. Jag antar att detta ska förstås så att postens ansvar inskränker sig till att kontrollera att portot är ordentligt betalt och att ta emot försändelserna och sedan slutar ansvaret. Det får bli som det kan med själva befordrandet. Det är ju ändå fin service att man får lämna in reklamationer.
Jag har nu böjt mig för övermakten och betalar räkningarna för såväl modemet som försvunnit på posten som för abonnemanget som jag inte har. Ja, jag betalar ju dessutom för min dåligt fungerande trådförbindelse förståss!
För min egen själsros skull har jag emellertid påbörjat en egen utredning i ärendet. Jag gick ned till OK och frågade om min försändelse möjligen kunde ligga kvar där. En myndig dam betygade på ett trovärdigt sätt att sådant inte händer där. Sedan ringde jag modemföretaget och talade med en vänlig ung dam om deras postrutiner. Hon sade sig inte veta mycket om detta men skulle ta upp saken med någon högre uppsatt person.
Här sitter jag med mitt skägg i brevlådan.

]]>