Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/feed-rss2-comments.php on line 8
Skriv inte på några avtal på stående fot!
Om du nödvändigtvis måste/vill byta till en annan operatör, skriv in i avtalet att
bytet skall ske när befintligt avtal kan sägas upp utan brytnings-/uppsägnings-kostnader eller en bestämd tidpunkt där du själv har kontroll över dessa kostnader. I de flesta fall ingår i företagens blanketter en fullmakt till ”portering” av telefonnummer. I denna fullmakt kan du kräva att dina gamle operatör skall inhämta din uppsägning av avtalen med denne och meddela vilka kostnader som uppstår. Se till att din nye operatör står för alla extra-/merkostnader som uppstår i samband med bytet. Vill han inte det – riv avtalet direkt!!
Telekomföretagen har anammat en praxis att betrakta en begäran om portering även som en uppsägning. Naturligtvis vill din nye operatör ha dig så fort som möjligt och den gamle ser sin chans att tjäna en hacka på ditt byte när han nu inte kan ha dig kvar som abonnent. Av någon anledning nämns inte portering i TeliaSonera Sverige AB’s villkor!!!! (Hur det ligger till hos andra operatörer vet jag inte.)
Ytterligare en gråzon i villkoren är ”dröjsmålsränta”. Telekomföretagens sätt att hålla sig undan för klagomål är många, ibland kan man inte nå kundtjänst per e-post, telefonlinjerna är kopplade till väntslinga, nonsenssvar på framförda klagomål etc. Räntedebitering sker från förfallodagen – även om företaget har sölat eller inte vill svara på dina klagomål. Dels skall du betala räntekostnader och dels tar telekomföretagets egen inkassobyrå snabbt över indrivningen av pengarna. Hot om inkasso, betalnings-anmärkningar, kronofogde och tingsrätt är dessa företag bra på. Tyvärr får du ingen hjälp av konsumentrådgivning, konsumentverket eller ARN för att bestrida felaktiga krav. Allmän rättshjälp finns inte längre och din hemförsäkrings rättsskydd gäller inte för belopp under självriskgränsen. Därför är de flesta konsumenter ett lätt byte vid dessa ”småbelopp”. Ingen orkar att upprätthålla en långdragen skriftväxling med indrivarna.
Naturligtvis känns det extra frustrerande, när en polisanmälan mot en bedräglig säljare avskrivs utan vidare undersökning och att en lagman vid tingsrätten i Helsingborg inte bemödar sig att tillämpa gällande lagstiftning.
Hovrättsdomen (FT 514-10) mot TeliaSonera Sverige AB bör därför ge även andra abonnenter möjlighet att med framgång bestrida detta företags (som själv använder sitt varumärke ”Telia” som firmanamn) felaktiga krav.
Vi behöver en konsumentorganisation värd namnet som kan förhandla om företagens villkor, kräva lagändringar, bistå konsumenter med juridisk hjälp. Med dagens lobbytrupper i olika organ som ARN och KTIB lär vi aldrig få en ändring till stånd när till och med PTS kröker ryggen för TeliaSonera Sverige AB.
]]>http://www.charliena.se/2010/10/21/research-nagon/
Där kan du läsa om vilka fel du har gjort.
]]>