Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/feed-rss2-comments.php on line 8 Kommentarer till Nyvaknad konsumentminister vill införa spärr för teleräkningar http://konsumenter.se/blogg/?p=877 Thu, 13 Mar 2008 08:15:35 +0000 hourly 1 https://wordpress.org/?v=5.7.12 Av: Steffo http://konsumenter.se/blogg/?p=877&cpage=1#comment-13379 Thu, 13 Mar 2008 08:15:35 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=877#comment-13379 Undertecknad är förälder till två tonårspojkar och är väl medveten om denna problematik med mobilabonnemang.
Några reflektioner och erfarenheter. Tele2 har en bra spärr med olika valbara maxbelopp från 200 kr och uppåt. Förut så gällde det bara samtal och sms. Detta gav förut vissa föräldrar problem då tjänsten inte innefattade sms betalningar av tjänster som ringsignaler mm. Detta ändrade Tele2 efter ett antal uppmärksammade tvister där barn/ungdomar blivit bestulna på sina telefoner. tjuvarna har sedan innan spärrningen gjorts köpt internet tjänster för många tusen kronor. Detta har nu tele2 enligt uppgift ändrat. Det enda kvarstående problemet är att du kan ändra beloppsgränsen själv med hjälp av den sk. PUK koden, så det finns alltid en risk att ungarna lyckas höja gränsen.
Sist jag kollade denna tjänst så hade Telenor inte den.
När det gäller TeliaSonera så är det som vanligt ett historia för sig. Deras minimibelopp är 1000kr! Vid frågan om vem/vilka som var vinnarna på denna höga spärrgräns så gick det fortfarande inte efter en lååång mejlkonversation få svar på detta. Det var totalt ”goddag yxskaft”. De enda som vinner på en sådan beloppsgräns är TeliaSonera och en ev. tjyv. Kunden är den enda förloraren i detta, det går inte att vinna, trots påstötningar ända upp till chefen för kundservice (inget svar). Teliasoneras förslag om man inte är nöjd med detta att ”du får väl skaffa kontantkort då!” Mindre krångel men högre kostnader.

]]>