Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/feed-rss2-comments.php on line 8 Kommentarer till Förbjud dyra tills-vidareavtal! http://konsumenter.se/blogg/?p=9501 Sat, 03 Sep 2011 06:45:39 +0000 hourly 1 https://wordpress.org/?v=5.7.12 Av: Carls konsumentblogg » Blog Archive » Sommarens el dubbelt så dyr för inaktiva kunder http://konsumenter.se/blogg/?p=9501&cpage=1#comment-62011 Sat, 03 Sep 2011 06:45:39 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=9501#comment-62011 […] ett så kallat tillsvidare-avtal som är den dyraste formen av elavtal. Jag har tidigare kritiserat dessa avtal som jag anser vara rena rånet. Oftast, utom vid tillfälliga toppar, är de rörliga […]

]]>
Av: Kundombudsmannen på E.ON http://konsumenter.se/blogg/?p=9501&cpage=1#comment-61140 Wed, 13 Jul 2011 06:46:06 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=9501#comment-61140 Kundombudsmannen på E.ON här

Jag håller med dig om att på sikt lönar sig sällan tillsvidarepris och då är det bättre med en annan avtalsform. Rörligt Pris är givetvis också ett alternativ om man väntar på rätt tillfälle att binda. Det finns tillfällen när Normalpriset har varit att föredra. Ett tydligt exempel är de gågna vintrarna där E.ONs Normalpris (tillsvidarepris) varit mycket lägre än det Rörliga Priset enskilda månader. Normalpriset är inte lika känsligt för tillfälliga prisförändringar.

Rörligt Pris innebär en större risk för kunden eftersom priset varierar från månad till månad. Det tillsammans med varierande förbrukning gör att det blir något svårare att planera sin energikostnad. De stora fördelarna med Rörliga Pris är att det ligger närmast E.ONs inköpspris och har bara en kalendermånads bindningstid.

I alla lägen bör kunden utgå i från egen situation. Hur aktiv vill jag vara på marknaden? Vilka marginaler har min ekonomi? E.ONs rådgivning och information ska underlätta kundens vardag och beslut.

Med vänlig hälsning
Thomas Gustafsson
Kundombudsman på E.ON

]]>
Av: Carl http://konsumenter.se/blogg/?p=9501&cpage=1#comment-61139 Wed, 13 Jul 2011 05:36:22 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=9501#comment-61139 Som svar på Kundombudsmannen på E.ON.

Kundombudsmannen på E.ON: Tills-vidarepris kan aldrig vara ett bra val. Väntar man på rätt tillfälle att binda är nog rörligt pris betydligt bättre. /Carl

]]>
Av: Kundombudsmannen på E.ON http://konsumenter.se/blogg/?p=9501&cpage=1#comment-61130 Tue, 12 Jul 2011 12:08:03 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=9501#comment-61130 Kundombudsmannen på E.ON här,

Jag håller med dig om att fler kunder borde göra aktiva val för att sänka sin elkostnad. E.ON kan också bli ännu bättre på att ge råd, sälja in och vägleda. Att förbjuda tillsvidarepris vet jag inte om det är rätt väg. Ett aktivt val kan för vissa kunder vara tillsvidarepris, exempelvis i väntan på rätt tillfälle att binda priset.

Med vänlig hälsning
Thomas Gustafsson
Kundombudsman på E.ON

]]>
Av: Carl http://konsumenter.se/blogg/?p=9501&cpage=1#comment-61119 Mon, 11 Jul 2011 19:40:25 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=9501#comment-61119 Som svar på Kundombudsmannen på E.ON.

Kundombudsmannen på E.ON : Tack för ditt svar, men jag får fortfarande vidhålla min åsikt. De oanständigt dyra tills-vidareavtalen borde förbjudas till förmån för något som är förmånligare för konsumenten. Om det tvingar elbolagen att vara aktiva, desto bättre! /Carl

]]>
Av: Kundombudsmannen på E.ON http://konsumenter.se/blogg/?p=9501&cpage=1#comment-61111 Mon, 11 Jul 2011 08:28:53 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=9501#comment-61111 Kundombudsmannen på E.ON här,

Ett avtal förlängs aldrig utan kundens medgivande. Och det som ligger till grund är det ursprungliga avtalet.

I nuvarande avtalsvillkor mellan E.ON och privatpersoner finns både uppsägningstid på 30 dagar och förlängningsvillkor om kunden själv inte gör något annat val hos E.ON eller säger upp avtalet.

Det har alltid framgått i de finstilta villkoren tillsammans med allt annat som rör avtalet mellan kunden och E.ON. Formellt sett är det i sig tillräckligt, samtidigt som det är många som tyvärr inte läser villkoren. Konsumenternas Elrådgivningsbyrå hade inga synpunkter på att E.ON hade förlängningsvillkor, tvärtom så är det ofta förekommande i de flesta branscher. Det man önskade var att E.ON kunde beskriva det på ett något tydligare sätt. Det görs nu sedan flera år tillbaka även på framsidan av avtalsbekräftelsen.

Vid sidan av informationen på avtalsbekräftelsen informerar E.ON även om detta i ett separat brev innan avtalet löper ut och innan en ny offert skickats. Dessutom nämns det även i offerten inför att kunden ska teckna nytt avtal.

Det går alltid att diskutera om förlängningsprodukten är den bästa. E.ON har också haft olika genom åren och försöker på bästa sätt lyssna på kundernas önskemål. Tanken med nuvarande förlängning är att det fortsätter vara en avtalsform som kunden valt sedan tidigare. Och om kunden inte berättar att han/hon vill ha något annat, tror E.ON att man varit nöjd med den avtalsformen och förlänger därför med samma.

Med vänlig hälsning
Thomas Gustafsson
Kundombudsman

]]>
Av: Carl http://konsumenter.se/blogg/?p=9501&cpage=1#comment-61056 Sat, 09 Jul 2011 05:17:34 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=9501#comment-61056 Som svar på Kundombudsmannen på E.ON.

Kundombudsmannen på E.ON: Din kommentar är motsägelsefull. Du skriver att ”Privatkunders avtal hos E.ON Försäljning förlängs med samma avtalsform som man hade tidigare”. Innebär det att om man tidigare hade avtal med ett års bindningstid får man automatiskt ett års bindningstid på nytt? /Carl

]]>
Av: Kundombudsmannen på E.ON http://konsumenter.se/blogg/?p=9501&cpage=1#comment-61046 Fri, 08 Jul 2011 07:11:33 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=9501#comment-61046 Kundombudsmannen på E.ON här,

E.ON Försäljning strävar också efter att fler kunder ska göra aktiva val och genom det sänka sin energikostnad, genom aktiv rådgivning på http://www.eon.se, i samtal med kundservice eller när E.ON själva ringer upp kunder som kan tjäna på att byta avtal.

Tillsvidareavtal debiteras bara när kunden inte själv gör något annat val. Då tillsvidareavtal saknar både uppsägnings och bindningstid kan kunderna byta samma dag. Det ger en något större osäkerhet när E.ON ska köpa in el för dessa kunder, eftersom man inte vet hur länge kunden stannar. Det ger ibland en högre prisnivå än andra avtalsformer, samtidigt som det också finns tidpunkter när E.ONs Normalpris (tillsvidarepris) varit det lägsta.

Alla avtalsformer innebär olika risker och möjligheter. Det viktigaste är att kunden själv bestämmer helt utifrån sin egen situation. E.ON ger gärna rådgivning och vägledning till sina kunder.

@Bengt

Det är verkligen tråkigt att du valt att byta elleverantör och att E.ON inte kunnat konkurrera prismässigt så som jag förstår dig

Privatkunders avtal hos E.ON Försäljning förlängs med samma avtalsform som man hade tidigare, om du själv inte säger upp det eller gör något annat val hos E.ON. Bryts ett pågående avtal i förtid kan det innebära en kostnad från E.ON.

Om ditt avtal förlängts med ett tillsvidareavtal tar E.ON inte ut någon kostnad om du bryter det. Tillsvidareavtal har ingen bindnings eller uppsägningstid. Att förlänga med tillsvidarepris gör inte E.ON sedan länge och din beskrivning gör mig därför lite förbryllad.

Jag hjälper dig gärna att undersöka rimligheten i det besked du fått. Kundombudsmannen når du på 040-25 50 25 eller genom att mejla på kundombudsmannen@eon.se

Med vänlig hälsning
Thomas Gustafsson
Kundombudsman på E.ON

]]>
Av: Bengt Lindahl http://konsumenter.se/blogg/?p=9501&cpage=1#comment-60792 Sat, 02 Jul 2011 09:22:21 +0000 http://konsumenter.se/blogg/?p=9501#comment-60792 Instämmer. Skrev själv på ett 1-årsavtal med EON. Då det gick ut fick jag ett tillsvidareavtal. Hittade ett billigare alternativ men EON krävde mig på pengar för avtalsbrott. Man hävdade att jag genom att inte svara förlängt mitt gamla avtal. Men det gamla avtalet förlängdes inte utan jag fick ett sämre avtal. Jag har annat för mig än att bråka med EON utan stannar kvar och betalar deras ockerpris. Bengt Lindahl

]]>