Som jag tidigare berättat blev återbäringen för dyr för ett hårt pressat Coop och kommer att slopas. Men vad som kommer i stället var då oklart.
Men nu kommer besked, Coop har skickat ut ett pressmeddelande. Det nya medlemsprogrammet, som införs den 1 juli, är ett poängsystem med bland annat personliga erbjudanden som baseras på inköpsvanor. Poängen ska kunna lösas in mot varor och tjänster. Fokus läggs samtidigt mer på ekologi, livsstil, hälsa och miljö. Coops besked har gett upphov till artiklar i DN och SvD samt en notis från TT.
Men tanken på återbäring finns kvar, men får vila tills Coop kommit på fötter igen, enligt Coop Sveriges ordförande Anders Sundström.
Coop beräknar spara någonstans mellan 300 och 500 miljoner kronor årligen på omläggningen, enligt DN.
Omläggningen kanske är nödvändig för Coop, företaget blöder pengar. Å andra sidan är återbäringen det som skiljer Coop från andra kedjor, poängsystem har ju alla. Jag undrar om inte Coop hellre borde sett över sin prissättning. Jag, som har järnkoll på priser, upplever Coops priser som höga. Därför handlar jag sällan på Coop.
Andra bloggar om: Coop, Medlemsprogram, Återbäring, Poängsystem, Dagligvaruhandel, Livsmedelshandel
Lämna ett svar