DN berättar om en ny sajt på nätet – där vi ska kunna jämföra matpriser, åtminstone i storstäderna. Den heter matpriser.se. Visserligen verkar sajtens pressmeddelande gått ut väl tidigt, någon jämförelse är ännu bara möjlig för Göteborg.
Att på ett enkelt sätt kunna jämföra priser mellan olika affärer är en god idé. Men det är fortfarande ett par saker jag inte förstår. På sajten talar de om att priserna ska uppdateras regelbundet, hur ofta är det?
Kommer priserna för alla affärer att uppdateras samtidigt? Et par dagars skillnad kan göra att vissa prisjämförelser, till exempel på frukt och grönt, inte blir rättvis. Priset på paprika varierar nästan mer än börskurser.
Priset på 54 olika varor jämförs. Urvalet är baserat på statistik över vad svenska konsumenter köper mest, skriver DN. Men jag hittar inte ett enda exempel på färskt kött. Ingår inte till exempel köttfärs i de 54 vanligaste varorna, det skulle jag tro.
Det finns exempel på mer genomtänkta prisjämförelser, men de genomförs bara en gång per år. Jag tänker naturligtvis på PRO:s årliga undersökning. Den omfattar visserligen färre varor, 30 stycken, men täcker mer än 1100 butiker över hela landet som undersöks under ett fåtal dagar.
Det vore intressant att se en undersökning som PRO:s, men utförd, säg, en gång i månaden! Sajten Matpriser.se får nog jobba på lite innan den är tillräckligt intressant och användbar!
Andra bloggar om: Mat, Priser, Matpriser, Prisjämförelser, matvarupriser.se
Genomförandet av idén är under all kritik, i Stockholm så indexerar man enbart en enda fysisk butik, de tre andra är nätbutiker. Att Coop är billigare än nätbutiker på de flesta varor kunde jag räkna ut själv utan denna ”tjänst”.
Att man sen inte ens bemödat sig med att skriva ut adresser till butikerna får mig att börja undra om detta är ett skämt.
Sajten är helt statisk och består av en intetsägande listning av några varor, som neddumpat från ett Excelark. Föga upphetsande. Ingenting verkar förberett för att ge besökaren information om prishistorik och tendenser, något som rimligtvis vore intressant för en tjänst av denna typ.
Har inte TV4 och DN några som helst kvalitetskrav längre, gratisreklam är väl fine, men då borde man väl kräva åtminstone en lägstanivå på det man gör reklam för.
Jag trodde jag skulle få se en prisjakt.nu fast för mat, vilken besvikelse.
Dessutom så tas bara varor som finns i alla butiker med. Det är ju rätt värdelöst om man t.ex. vill veta var man hittar det billigaste möjliga riset, eftersom det oftast är blåvitt eller Euroshopper eller Lidl eller något annat märke som bara finns i en del butiker.