Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Tricken som ska få dig att handla mer
  • Metro har under en tid haft flera artiklar om olika trick för att få dig att handla mer. Det första handlar om dofter. Konstgjorda fruktlukter ska få folk att handla mer. Det hoppas Ica som testar den nya metoden, skriver tidningen.

    Det luktar aprikos och mango vid fruktdisken på Ica Maxi Västra Hamnen i Malmö, men doften är syntetisk och kommer ur en fläkt under ett bord.

    Jens Nordfält, doktor vid Handelshögskolan i Stockholm, säger att det bara är en tidsfråga innan fler svenska butiker börjar använda doftreklam. Han säger att en kanadensisk studie visar att försäljningen ökade med 3 procent när det började lukta citrus i ett köpcentrum.

    Det andra exemplet är musik. Den musik som spelas i butikerna påverkar hur vi shoppar. Jens Nordfält diskuterar fenomenet i sin bok ”Marknadsföring i butik”.

    – När det gäller butiksmiljöer har nästan allt blivit mer utstuderat i dag. Man kontrollerar allt fler faktorer och musik är en av dem, säger han.

    Precis som skyltning och exponering av varor bidrar musiken till butikens helhetsintryck. Och forskning från 1960-talet och framåt visar hur konsumenternas köpbeteende hänger ihop med vad som spelas.

    – Folk rör sig i takt till musiken. I stormarknader har det visat sig att folk stannar längre och handlar mer om man spelar långsam musik, säger Jens Nordfält.

    Det tredje exemplet hade jag aldrig hört talas om, falska kunder. Svenska butiker hyr in skådespelare som agerar köplystna kunder för att få riktiga kunder att handla mer, berättar Metro.

    Genom att låtsas köpa varor i kassan och ge kunder komplimanger när de provar kläder, ska försäljningen öka. Och enligt Svensk Handel förekommer fenomenet, som kallas ”mock-up shopping”, i vanliga butiker.

    – Metoden är tveksam men jag har känt till att det förekommer i cirka ett år. Det är oftast samma företag som erbjuder mystery shopping som också erbjuder denna service, säger Dick Malmlund på Svensk Handel till Metro.

    Att dofter påverkar vårt köpbeteende är inget nytt. Det är en av anledningarna till att man butiksbakar bröd. Doften av nybakat bröd får oss att handla mer, inte bara bröd. Men butiksbakat bröd är också extremt lönsamt.

    Musik är inte heller något nytt. Det finns firmor som tar fram den musik som ska spelas i en speciell butik, och dess målgrupp.

    Men jag ställer mig fortfarande frågande till effekten av ”mock-up shopping”.

    Andra bloggar om: ,

    Skrivet av av Carl @ 6:40

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.