Lågpriskedjor med en stark prisprofil är vinnarna i lågkonjunkturen, läser jag i Metro.
– De företag som klarar lågkonjunkturen bäst är de som har ett lågpriskoncept, säger Jessica Lindblom, analytiker på Handelns Utredningsinstitut.
När plånboken smalnar väljer svenskarna bort lyxkonsumtion, renovering av bostaden och dyra varor som möbler och elektronik. I stället försöker folk att hitta billigare alternativ i sin konsumtion.
Konsumenternas ändrade inställning gynnar de billigare varumärkena i butikerna och framförallt lågpriskedjor som Willys och H & M, skriver tidningen.
Inte så konstigt, tycker en ständig priskollare som jag. Men det gäller att hålla koll på kvaliteten också!
Andra bloggar om: Pris, Lågpris, Lågkonjunktur
Det skiljer ju väldigt mellan de olika alternativen. Själv gillar jag Lidl (den är väldigt välskött där jag bor) men Netto är en plåga att handla i.
Därför gjorde vi en liten melodi om eländet.
Min Nettobutik är o-lidl-ig:
http://www.youtube.com/watch?v=VmzfVrhqzXU