Försäkringsbolagen är fortfarande dåliga på att hantera klagomål, skriver TT.
Lyckligtvis är de bättre på att reglera skador och kunderna är nöjdare än någonsin tidigare, visar Svenskt kvalitetsindex.
Omkring 5-7 procent av försäkringstagarna tycker att de haft anledning att klaga på sitt bolag det senaste året. De flesta av dem har också gjort det. Men branschen som helhet tycks dålig på att hantera klagomålen. Betyget för klagomålshanteringen ligger nämligen mycket lågt jämfört med flera andra branscher där Svenskt kvalitetsindex (SKI) gör mätningar.
Ungefär 15 procent av privatkunderna anmäler skada under ett år och de flesta av dem är nöjda med skaderegleringen. Högst betyg får Länsförsäkringar och Aktsam. Lägst betyg får Folksam.
Även företagskunderna ger skaderegleringen höga betyg. Lägst betyg ger de till Trygg-Hansa.
När det gäller pensions- och livförsäkringar har nöjdheten också ökat. Men mellan 3 och 12 procent funderar på att flytta sina pengar till en annan förvaltare. SKI:s slutsats är att flytträtten gör att bolagen nu har en stor utmaning i att se till att kunderna är lojala och stannar i bolaget, enligt TT.
Det finns ingen anledning att vara trogen ett försäkringsbolag. Men se upp om du tänker flytta din pensionsförsäkring, det har jag berättat om tidigare.
Även SvD:s ekonomisajt E24 har en artikel om undersökningen.
Andra bloggar om: Försäkringar, Försäkringsbolag, Svenskt kvalitetsindex, SKI
Lämna ett svar