Elhandelns dominanter – Vattenfall, E.on och Fortum – har börjat rycka upp sig. Men de är fortfarande en bra bit efter de båda bolag som är klart ”bäst i klassen”: Telge Energi och GodEl. Samtidigt har hushållen blivit betydligt mer miljömedvetna det senaste året. Det har blivit ett allt viktigare konkurrensmedel för företagen att kunna erbjuda ”grön el”, läser jag i SvD.
Det framgår av årets breda kundundersökning av elhandelsbranschen som gjorts av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).
Elbolagen som bransch har länge haft ett skamfilat rykte ute i hushållen. Och det är de stora bolagen som dragit ner kundbetygen, visar de granskningar som SKI gjort sedan år 2003.
I årets mätning har framför allt har trion Vattenfal-E.on-Fortum markant förbättrat sina Nöjd kundindex.
– Det här är företag som historiskt varit mycket produktionsstyrda. Det är från elproduktionen som de stora vinsterna kommit. Men det är tydligt att de nu har börjat se på sina kundrelationer på ett annat sätt. De betraktar kunden som en individ. Det är uppenbart att de sneglar på de mindre bolagen som länge fått betydligt bättre kundbetyg, säger SKI:s vd Johan Parmler.
De stora har alltså blivit bättre. Men de är ännu inte bra. Deras kundindex ligger fortfarande en bra bit under det genomsnitt för hela tjänste-Sverige.
Storbolagen har också svaga siffror när det gäller lojaliteten bland kunderna. Och det är en klassisk varningssignal. Risken för att kunderna byter bolag är stor.
Telge Energi toppar i år som tidigare. Och företaget har en klar konkurrensfördel av att det skickar tydliga och begripliga fakturor till kunderna, skriver SvD.
Även DN har en artikel om undersökningen.
När jag funderar över resultaten slår det mig att vi inte har haft något större elavbrott på sistone. Då brukar storbolagen få stå vid skampålen. Det kanske är en del av förklaringen till storbolagens förbättrade siffror.
Andra bloggar om: Elbolag, Nöjd kund-index, Svenskt Kvalitetsindex, SKI
Lämna ett svar