Den stenhårda konkurrensen om passagerarna får bolagen att satsa på marknadsföring. Men det gör det ofta svårare för kunderna att veta hur mycket biljetterna egentligen kostar, skriver SvD:s ekonomisajt E24.
Det är svårt att i förväg veta vad flygbiljetten egentligen kostar. Diverse tillägg och skatter nämns sällan när resorna marknadsförs.
Enligt Tomas G Olsson, vd för Svenska resebyråföreningen, blir det allt svårare för konsumenterna att veta vilka priser som egentligen gäller. Det beror, menar han, på att flygbolagen på grund av den hårda konkurrensen försöker locka kunder med allt lägre priser samtidigt som de skapar allt fler konstiga tillägg.
– Det är allt ifrån bränsletillägg till kreditkortstillägg, avbeställningsskydd och diverse skatter. Om det handlar om något som kunderna kan välja mellan så är det väl begripligt, men när det inte finns en valmöjlighet så är det fel. De flesta betalar ju med kreditkort idag, säger han till E24.
Andra bloggar om: Flygbiljetter, Tillägg, Skatter, Priser
Lämna ett svar