Bredbandskunder tvingas idag betala upp till 595 kronor för ett adressbyte, något som aldrig framgår av bolagens glättiga broschyrer, läser jag på SvD:s ekonomisajt E24.
Varför ska man som bredbandskund hos Telia kosta betala 595 kronor för att flytta abonnemanget till en ny adress?
– Man kan ju tro att det här är något som man kan ordna med en knapptryckning, men det krävs en hel del arbete, säger Telias pressekreterare Irene Krohn.
Exakt vilken typ av handpåläggning en adressändring kräver kan Irene Krohn tyvärr inte specificera.
Bredbandsbolaget, del av norska Telenor, hälsar genom informatören Rebecka Starco att bolaget betalar underleverantören Skanova för att flytta kundernas abonnemang. Slutkunden faktureras sedan 495 kronor för kalaset.
Andra bredbandsleverantörer är billigare. Tele2 tar ingenting för flytten, medan Com Hem debiterar 150 kronor. Även i detta fall rör det sig om ”kostnadstäckning”, skriver E24.
Om du inte har någon bindningstid att ta hänsyn till kan det bli billigare att säga upp bredbandet och hoppa på något fördelaktigt erbjudande på den nya adressen. Operatörerna brukar vara väldigt villiga att koppla in dig, ofta utan ”startavgift”. Det förutsätter naturligtvis att du inte klantat till det och använder operatörens e-postadress, till exempel dittnamn@telia.se. Då har du låst in dig.
Andra bloggar om: Bredband, Flytt, Flyttavgift
Jag håller totalt på knäckas av Telia. De har betett sig så fruktansvärt illa att det är rent groteskt. Jag fick för två år sedan dubbla registreringar på telefon och ingen på Telia hjälpte mig då heller förren företaget där beställningar var gjorda blev flyg förbannade och ringde och då först fick jag hjälp.
Nu har samma sak hänt igen och mailat och faxat en och en halv månad men får knappt svar och de svar jag fått ingen hjälp.
Nu kräver de jag skall betala de för höga avgifterna och så får jag sedan överklaga och få tillbaka pengarna MEN fick veta att man får aldrig tillbaka några pengar och jag har då inte råd med advokat.
Ja- det har skett så många kränkningar och brist på hänsyn att jag som sagt är totalt knäckt. Det är nästa som de hånar mig.
Bad om specifikationer t.ex för snart två månader sedan så jag hunnit gå igenom dem innan en person fick semester MEN de glömde bort skicka och fick dem igår först och nu har den personen gått på semester.
Men bara fått att jag skall betala och sedan får överklaga och vet ju hur det blir. Det rör sig om flera tusen kronor för mycket ända sedan hösten-08!!!!!!!!!
Förtvivlad minst sagt!
Telia beter sig så illa!
Kan man månne följa tipset ”skita” i Telia helt fast varit kund nästan 40 år och gå över till annat bolag?
Orkar inte hålla på så här längre.