Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Marknadsföring till barn ökar på nätet
  • I takt med att internetanvändet har brett ut sig har reklam och marknadsföringen som riktas till barn blivit mer vanlig. Företag lockar med spel, leksaker och tävlingar – för att bygga sina varumärken. Det slår Konsumentföreningen Stockholm fast i en rapport, Barnen och varumärkesbyggarna (Pdf), som refereras av SvD:s E24.

    När det gäller reklam och marknadsföring på företagens egna webbsidor på internet, rör sig många bolag i en gråzon. Det menar Konsumentföreningen Stockholm. I rapporten slås fast att reklam generellt förskjuts alltmer till att finnas på internet.

    – Förra gången när vi gjorde en liknande rapport, 2005, så hade inte alla mejerier sidor som riktade sig till barn, men det har de nu, säger Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor på Konsumentföreningen Stockholm.

    I rapporten ges exempel på hur företag riktar sig till barn. Det finns spel på sajterna som man kan spela och tävlingar som barnen uppmanas att delta i.

    Andra vanliga marknadsföringsvägar riktade mot barn är konventionella metoder som att skapa maskotar för att bygga varumärket.

    Eller så ger man bort något, exempelvis en leksak i flingpaketet eller en tatuering med en rolig figur på yoghurtburken. Det kan numera också vara en ringsignal från reklamfilmen, som ges bort eller går att ladda ned mot betalning.

    Vad företagen hittar på och vilka tävlingar de arbetar med är väldigt rörligt hela tiden. Reklamkampanjerna avlöser varandra och företagen är väldigt påhittiga.

    – Vi tycker att det vore bra om diskussionen om reklam riktad mot barn fortsätter och hur företagen ska agera. Vad är god sed på nätet? Här är det en djungel just nu, säger Louise Ungerth till E24.

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 6:59

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.