Tv- och bredbandsjätten ComHem får bakläxa på sin fakturaavgift. En höjning med 40 procent är oskälig. Nu sänks avgiften – men bara för kunden som klagade, berättar GP.
I höstas ändrade bolaget avgiften för dem som betalar med pappersfaktura från 25 kronor till 35 kronor per månad. ComHem berättar inte hur många kunder som berördes men ett rimligt antagande – som bekräftas av bolagets företrädare – är att det var fler än 100 000.
En av kunderna, en man i Storstockholm, vände sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Nu har han fått rätt. Höjningen ryms inte inom vad som på juristspråk kallas ”sedvanliga justeringar”, konstaterar nämnden.
– Det är för mycket om man inte kan peka på faktiskt ökade kostnader, säger ARN:s informationschef Torsten Palm.
Några sådana har inte ComHem presenterat. Bolaget talar om ”ökade administrativa kostnader”, men det duger inte enligt nämnden. ComHem uppmanas att nöja sig med halva höjningen – avgiften bör alltså sänkas till 30 kronor per månad.
ComHem tänker rätta sig efter nämndens utslag. Men enbart för den person som gjorde anmälan, enligt GP.
Andra bloggar om: ComHem, Fakturaavgift, ARN, Allmänna reklamationsnämnden
Lämna ett svar