Annonsen var publicerad i Dagens Nyheter vid månadsskiftet maj/juni under rubriken ”Vill du få tillbaka din normala syn på 8-14 veckor?”, läser jag i SvD.
I beskrivningen av kursen stod ”Alla synfel representerar olika stressade sätt att bemöta dagliga problem”, följt av ”Gå en lättillgänglig kurs i ögon- och medvetandeträning som kan ge dig din normala syn åter”.
Konsumentombudsmannen (KO) reagerade omedelbart på marknadsföringen och bestämde sig för att titta närmare på saken. Nu har myndigheten beslutat att utfärda ett föreläggande som förbjuder kvinnan som ligger bakom annonseringen från att marknadsföra kursen på samma sätt igen.
Annonsen bryter enligt KO mot marknadsföringslagen, som säger att det är förbjudet att oriktigt påstå att en produkt kan bota sjukdomar, funktionsrubbningar eller missbildningar. KO ser särskilt allvarligt på saken eftersom det handlar om människors hälsa.
I ett yttrande till KO menar kvinnan bakom annonsen att det inte alls handlar om lurendrejeri. Hon säger sig helt sakna uppsåt att lura någon utan vill bidra till att hjälpa människor. Genom att använda formuleringen ”kan ge” dig din normala syn åter ges inga löften, menar kvinnan. Kursen är snarare en möjlighet för alla som vill korrigera sina synfel.
KO köper inte förklaringen och förbjuder annonsen. Kvinnan har nu två veckor på sig att godkänna förbudsföreläggandet – annars riskerar hon att dras inför marknadsdomstolen. Om kursen skulle marknadsföras på samma sätt igen tillkommer dessutom ett vite på 100 000 kronor, skriver SvD.
Det här verkar vara New age när den är som sämst.
Andra bloggar om: Synfel, Kurs, Konsumentverket
Lämna ett svar