Microsoft vill få in reklam i sitt operativsystem Windows. Nu har mjukvarujätten också ansökt om patent för att kunna individanpassa reklamen beroende på vad du gör i din dator, enligt Dagens Media.
Tanken är att operativsystemet ska kunna känna av vilka program som finns och saknas på datorn och vilken hårdvara som skulle behöva uppgraderas och därefter presentera reklam för användaren. Enligt Microsofts idéer ska företagen som annonserar få betala en avgift varje gång deras annons dyker upp på datorn, skriver tidningen.
Stämmer minna farhågor kommer Microsoft att se till att funktionen inte går att stänga av. De brukar inte vilja att användaren ska ha valfrihet. Smakligt, eller hur?
Ibland kan man undra hur det står ställt med intelligensen hos innovatörer och marknadsförare.
I tv-världen kan man alltid gå på toa, zappa eller koka kaffe i reklampauserna. På webben kan man använda adblockers, som förvisso börjat bojkottas av en del siter. Men vem i hela friden vill ha popups i sitt operativsystem? Det är ju att gräva sin egen grav att implementera en sådan funktion.
Som tur är finns det åtminstone ett fritt, reklamfritt och gratis alternativ där man slipper sånt tjafs.
[…] har tidigare berättat om Microsofts planer på att göra datorn till reklamplats, men det är två artiklar i Dagens Media som får mig att sätta den rubriken. […]