Marknadsfundamentalister brukar hävda att om offentlig verksamhet marknadsanpassas så kommer det att bli både bättre och billigare. De flesta av våra politiker, inklusive regeringen, verkar ha den uppfattningen.
Men så är naturligtvis inte fallet. Kollektivtrafiken är ett exempel, som Sydsvenskan berättar om. Det handlar om förslaget till ny kollektivtrafiklag.
Den statliga utredningen ”En ny kollektivtrafiklag” föreslår fri konkurrens för bolag inom tåg-, buss-, och båttrafik. Går förslaget igenom kommer bland annat dagens krav på linjetrafiktillstånd att tas bort och privata aktörer bjuds in att trafikera olika sträckor.
Marknaden får styra biljettpriserna och övergången ska enligt förslaget genomföras successivt. Förslaget är utsänt på remiss. Den nya lagen föreslås träda i kraft den 1 januari 2012.
Dagens biljettpriser är inte marknadsanpassade, skriver tidningen. Det betyder att staten går in och finansierar de delar som inte täcks av biljettpriset.
På uppdrag av regeringen har konsultföretaget WSP räknat på vad övergången till en kommersiell kollektivtrafik kan innebära. Det visar att en total övergång i stadstrafiken kräver stora höjningar av biljettpriset, från i genomsnitt 9,60 kronor till 41 kronor per påstigande.
– Genom det här tankeexperimentet kom vi fram till att 80 procent av trafikarbetet skulle kunna bedrivas kommersiellt. Och då är det optimistiskt räknat. Det förutsätter också kraftiga prishöjningar på vissa linjer, säger uppdragsansvarige Anders Wärmark.
I Skåne varierar den väntade prishöjningen: från 105 procent i Malmö, till 570 procent i Ystad. En direkt konsekvens, som påtalas i analysen, blir att antalet resor med kollektivtrafik kommer att minska med i snitt 28 procent.
– Höjer man priset minskar resandet. Det samma gäller inom alla tjänster och varor man använder, säger Anders Wärmark till Sydsvenskan.
Marknadsanpassning in absurbdum. Vi får bara hoppas att förslaget inte går igenom. Men jag hyser inte stort hopp, regeringen verkar tro att till och med vädret blir bättre om allt marknadsanpassas.
Andra bloggar om: Kollektivtrafik, Kollektivtrafiklag, Marknadsanpassning, Regeringen
Lämna ett svar