Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Fler fel på nya bilar
  • Elektroniken gör att nya bilar har fler fel än tidigare. Värsta bilen är Volvo V50, varannan tvingades akut till verkstaden under första året i trafik, skriver DN om den undersökning som Motormännen presenterat.

    Motormännen frågar nybilsägare som kört ett år med nya bilen om hur det är med kvaliteten. Det är nedslående läsning när 16.547 nybilsägare betygsätter de 42 mest sålda modellerna. Främst är det elektronikfel som både tvingar till tätare verkstadsbesök och längre stilleståndstider, skriver DN.

    Antalet ”större fel” hos medelbilen, som inneburit att ägaren tvingats till att snabbt ta sig till en verkstad, har i den senaste mätningen ökat till 26 av 100 bilar, jämfört med förra mätningen då 22 bilägare av 100 måste söka akut hjälp. Tendensen är med några undantag densamma bland bilmärkena, enligt en TT-artikel i SvD.

    Volvo V 50 är värst i gruppen: Närmare hälften, 49 av 100, måste snabbt till verkstad. Vid förra mätningen var motsvarande siffra 27 av 100.

    – När det gäller V 50 har den modellen haft ett kablage i vindrutestolpen av bristfällig kvalitet som ställt till det. Det har tagit ett tag innan man kommit till rätta med det felet, säger Terje Eklund, Motormännen, till TT.

    GP har en egen artikel om undersökningen.

    Andra bloggar om: , , , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 8:22

  • En Kommentar

    • Clas Nykvist skriver:

      Begreppet ”Ny bil” har olika definitioner (en vanlig är mindre än 6 mån. sedan första registrering OCH mindre än 600 mil). Hur som helst, Motormännen (jag är f.d. medlem i M) har aldrig någonsin gjort statistik om nya bilar. De ”nyaste” modellerna ligger ett par år tillbaka. I dagsläget betyder det att så gott som alla modellerna i M:s statistik har ersatts av en facelift (vilket nästan per definition betyder att eventuella problem har lösts) eller t.o.m. en helt ny generation (vilket ofta betyder nya barnsjukdomar). Slutligen gör det extremet låga antalet bilar i M:s statistik att precisionen går mot noll. Om man verkligen vill veta tillförlitligheten på nya bilar så har M:s motsvarighet i Tyskland (ADAC) en verlklighetsnära undersökning:
      http://www.adac.de/Auto_Motorrad/pannenstatistik_maengelforum/pannenstatistik_2006/default.asp?ComponentID=179509&SourcePageID=9989

      Man kollar helt enkelt hur ofta bilarna blir stående ute på vägarna (för de som inte kan tyska: mörkgrönt är bäst). Och då pratar vi om byggår 2006, och tusentals bilar av varje modell istället för tiotals som hos M.

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.