Råd&Rön är vår mest välbekanta konsumenttidskrift. Tidigare gavs den ut av Konsumentverket men för en tid sedan övertogs tidskriften av organisationen Sveriges Konsumenter. Och tidningen verkar bli allt mer intresserad av pengar.
Konsumentinformation borde vara till för alla. Besöker du deras webbplats kommer du raskt underfund med att tidningen kräver att du ska betala för att få ta del av en del material, till exempel tester. Visserligen kan du traska iväg till biblioteket och läsa artikeln i stället, många bibliotek har tidningen. Men det borde ligga i Sveriges Konsumenters intresse att sprida konsumentinformation, snarare än att tjäna pengar.
Tidningen har dessutom börjat ta betalt för att företag ska få använda beteckningen ”Bäst i test” i sin marknadsföring. Det är visserligen inte så illa att tidningen börjat sälja placeringar i testtoppen, men det luktar ändå illa – av pengaintresse.
Mitt tredje exempel rör sig kanske inte direkt om pengar, men om att använda andras arbete på sitt eget sätt. GP rapporterar om ett bråk mellan Energimyndigheten och Råd&Rön. Tidningen har använt testresultat från Energimyndigheten, satt egna betyg utifrån resultaten och gjort en testartikel av det hela. Testet gällde luftavfuktare.
Energimyndigheten brukar visserligen inte protestera mot att deras resultat publiceras i andra media. Deras invändning gäller att Råd&Rön skapat en egen betygsskala, utan att ha tillgång till myndighetens rådata.
Resultatet av testet har tidigare publicerats på myndighetens hemsida på internet. Nu publicerar tidningen det i tabellform från bäst till sämst.
– De har satt betyg utifrån våra kommentarer, men ingenstans framgår det att vi inte har gjort det sammanlagda betyget, säger Anita Aspegren, chef för myndighetens testlabb till GP. Att göra på ett sådant sätt verkar knappast seriöst.
Energimyndighetens kritik finns publicerad på deras webbplats. Råd&Röns chefredaktör har, på tidningens webbplats, svarat på myndighetens kritik.
Jag tror sammantaget att det är tid för tidningen, och Sveriges Konsumenter, att tänka om innan deras varumärke blir raserat. Just nu är det mycket som luktar illa.
Andra bloggar om: Råd&Rön, Sveriges Konsumenter, Energimyndigheten
Lämna ett svar