Sveriges största jultidningsföretag drar in över 100 miljoner kronor varje år på att sälja jultidningar. De som gör jobbet är barn, ibland så unga som sju år. Nu vill Konsumentverket sätta stopp för marknadsföringsmetoderna som myndigheten anser är olagliga, skriver SvD i en artikel som refereras av TT.
Varje år får cirka 300 000 barn i åldrarna 7-13 år erbjudanden om att sälja jultidningar. Katalogen, som kommer i brevlådan i genomskinlig plast, visar barn med fyrhjulingar och datorer. Ju mer man säljer, desto finare saker väntar. Budskapet är att ge sig ut snarast, eftersom det kan vara fler som säljer i samma område.
Att försändelsen är adresserad till föräldrarna, trots att den så uppenbart är riktad till barnen, är ett sätt att komma runt lagen, anser Konsumentverkets jurist Marek Andersson. Han har börjat granska företagen Bra Förlag och Jultidningsförlaget för att ta reda på om de har gått över gränsen. Planen är att även titta på Fem Förlags utskick, enligt SvD.
Uppdatering: Konsumentverket ska träffa Bra Förlag, Jultidningsförlaget och Fem Förlag för att diskutera deras utskick, berättar SvD. Syftet är att komma överens om hur försändelserna får se ut och vad de får innehålla.
Andra bloggar om: Jultidningar, Barn, Konsumentverket
[…] landat i min brevlåda, jag har ju skolbarn. Snart därefter uppmärksammas jultidningarna igen, förra året granskades marknadsföringen av […]