Tobaksskatten höjs vid årsskiftet. Samtidigt passar Swedish Match på att göra snusdosorna mindre. Smyghöjningen betyder kraftiga intäktsökningar för bolaget. Det berättar DN som har en källa med insyn i bolaget.
Av prislistan för nästa år framgår att bolaget både gör påslag för skattehöjningen och att man gör egna höjningar. General portion ökar med över 19 procent. Övriga procentuella påslag är tvåsiffriga och rör sig mellan 14 och 37,5 procent. Men majoriteten av prishöjningarna ligger runt 20 procent, skriver tidningen.
DN:s källa, som är väl insatt i snusjättens prisstrategi, berättar att bolaget kommer att smyghöja priset samtidigt som man justerar skattesatsen. På så sätt riktas fokus på skatten, inte på bolagets egna höjningar.
Dosornas innehåll minskar från 50 gram till 45 gram från årsskiftet. Enligt de nya prislistorna gör bolaget prisjämförelser med dosor på 45 gram. Tricket är fult, hävdar DN:s uppgiftslämnare, eftersom dagens dosor är 50 gram.
– Vi kommenterar inte vår framtida prisstrategi, dels av konkurrensskäl och men också därför att vi är ett börsnoterat företag, säger Ulf Svensson, kommunikationschef vid Swedish Match till DN.
Swedish Match utnyttjar alltså en skattehöjning för att mörka sina egna prishöjningar. Fiffigt, men knappast snyggt.
Andra bloggar om: Snus, Swedish Match, Priser, Skatter
Lämna ett svar