Om konsumenterna handlade mer över gränserna skulle EU kunna vara världens största detaljhandelsmarknad. Men för att nå dit behövs ett effektivt konsumentskydd, som är lika i alla länder, och tryggare konsumenter.
Stycket är inledningen till ett pressmeddelande från Konsumentverket, som i sin tur citerar EU-kommissionen. Det handlar om en ny konsumentpolitik för EU. Ett citat ur kommissionen program:
Det konsumentskyddande regelverket ska förenklas, och skyddet ska vara lika bra i alla länder.
Tyvärr kan detta läsas på flera sätt. En tolkning som ligger nära till hands är att skyddet ska vara lika dåligt i alla länder.
Hittills har EU ägnat sig åt att ta bort bestämmelser som kan ”försvåra” försäljning i vissa länder. Ta bort ”handelshinder” som det heter på EU-nyspråk. Att sådana regler kan vara till för att skydda konsumenterna är en bisak.
Två exempel som anknyter till Sverige:
Innan EU-inträdet hade vi ett förbud mot så kallade azo-färgämnen i livsmedel. Sådana färgämnen kan orsaka allergi, och i ganska stor utsträckning. Förbudet var vi tvingade att ta bort, det var ett handelshinder.
Sverige har hittills haft ett förbud mot tv-reklam riktad till barn. Sverige försökte också få förbudet att gälla hela EU. Det lyckades inte. I stället verkar det som om vi kommer att bli tvungna att ta bort förbudet. De signalerna har jag fått på sistone, i diskussioner med konsumentjurister med inblick i EU-byråkratin.
Det verkar alltså som om EU:s konsumentpolitik inte siktar mot bästa möjliga skydd för konsumenterna. EU ger snarast intrycket att göra det så enkelt som möjligt för företagen, att EU är ett näringslivsprojekt.
Tyvärr verkar inte heller regeringen engagera sig. Vår konsumentminister, Nyamko Sabuni, har hittills inte visat något intresse för konsumentpolitik.
Andra bloggar om: Konsumentpolitik, Konsumenter, EU, Regeringen, Nyamko Sabuni
Lämna ett svar