Företag får inte slarva med information om ångerrätt till konsumenter. Det slår Svea hovrätt fast i en dom. KO välkomnar domen som kan hjälpa många konsumenter som drabbats av bristande och felaktig information från företag, skriver KoV i ett pressmeddelande.
För att få ett tydligt besked om vad som gäller har Konsumentombudsmannen, KO, valt att biträda en konsument i en rättegång i Svea hovrätt. Konsumenten hade beställt en tjänst från Spärrlinjen AB. Efter cirka tre månader kontaktade konsumenten bolaget och ångrade sitt köp. Eftersom han inte hade fått korrekt information om sin ångerrätt hade han ett års ångerrätt. Han ångrade alltså köpet i tid.
Motparten hävdade att konsumenten fått information om att ångerrätt gällde, och tingsrätten gav motparten rätt. KO valde då att gå vidare med målet. Nu har alltså hovrätten gett besked.
När en konsument handlar på distans har han eller hon normalt rätt till 14 dagars ångerrätt. Konsumenten ska få information om ångerrätten både före och efter att avtal ingås med företaget. Om företaget inte lämnar informationen efter köpet förlängs konsumentens ångerrätt till ett år.
Andra bloggar om: Ångerrätt, Konsumenträtt
Lämna ett svar