Kunskapen hos företagen om hur solskyddsmedel ska märkas och effektbevisas är bristfällig, konstaterar Läkemedelsverket efter att ha kontrollerat ett 50-tal solskyddsmedel på den svenska marknaden.
Tillsynsinsatsen har lett till att ett flertal solskyddsprodukter med osäker skyddseffekt, otydliga användarinstruktioner eller felaktig märkning har korrigerats eller tagits bort från marknaden, skriver verket i ett pressmeddelande.
Verket kritiserar bland annat kunskapen om EU-regelverket hos företagen.
– Dessa produkter lyder under kosmetikalagstiftningen som innebär att produkterna faktiskt måste ge den skyddseffekt som utlovas, säger Monica Tammela, enhetschef för Kosmetika och hygieniska produkter vid Läkemedelsverket.
Kontrollen omfattade totalt 53 olika solskyddsprodukter på den svenska marknaden, saluförda av 33 företag. För 42 av de kontrollerade produkterna noterades brister som gällde effektbevisning, märkning och innehåll. Dessa brister har efter inspektionerna korrigerats för 12 av produkterna, företagen har t.ex. utfört tester som saknades. I ett fall har en produkt belagts med saluförbud medan resterande produkter med brister frivilligt har tagits bort från marknaden, enligt pressmeddelandet.
Uppdatering: Även GP och TT kommer med artiklar som grundar sig på detta pressmeddelande.
Andra bloggar om: Solskydd, Solskyddsmedel, Läkemedelsverket
Lämna ett svar