Sverige tar strid med EU för att behålla förbudet mot tv-reklam riktad till barn. Regeringen är beredd på en rättegång i EG-domstolen. Det beskedet ger konsumentminister Nyamko Sabuni till GP.
EU-kommissionen har i flera år begärt att Sverige ska tillåta tv-reklam för barn under 12 år. Det är en följd av den så kallade harmoniseringen av konsumentlagstiftningen, alltså arbetet med att införa likadana regler i hela unionen.
Sverige är ett av de länder som har starkast konsumentskydd och EU anser att Sverige måste släppa på en del av sina regler.
Sabuni och hennes tjänstemän har vridit och vänt på frågan och anser sig ha hittat en juridisk utväg. Det formella ställningstagandet kommer i en proposition som läggs fram i mars.
– Vår bedömning är att frågan inte ingår i EU-direktivet och att vi därför kan behålla förbudet, säger hon till GP.
Den tolkningen lär inte få stöd från Bryssel. Bland EU-tjänstemän finns det en stark irritation mot den svenska hållningen, enligt tidningen.
Förbudet är bra, det vill vi behålla. Vi får väl önska Konsumentministern lycka till, sedan hon helt oförmodat vaknat ur dvalan. Bara hon inte somnar om.
Lämna ett svar