För mindre än en månad sedan försökte nätbedragare lura av Handelsbankens kunder deras inloggningsuppgifter. Nu har nya, eller samma, bedragare slagit till igen, berättar DN.
– Det såg rätt proffsigt ut, säger en av de drabbade kunderna.
Meddelandet var på engelska, vilket gjorde flera kunder misstänksamma. Annars var det den gamla vanliga visan. I meddelandet ombads kunden uppge lösenord, användaruppgifter och PIN-kod. Detta, enligt bedragaren, för att uppdatera säkerheten.
– Säkerhetsrisken är liten. Vi har kloka kunder och ett bra säkerhetssystem. Vi kommer aldrig ifrån att så länge det finns pengar finns det folk som försöker komma åt dem, säger Johan Lagerström, presschef på Handelsbanken, till DN.
Banken får nog lita på de kloka kunderna, för deras säkerhetssystem är uruselt. Det baseras på certifikat och engångskoder, samma system som Nordea nu överger efter upprepade attacker.
Andra bloggar om: Banker, Säkerhetssystem, Handelsbanken, Nätfiske, Phishing
Lämna ett svar