Allt skulle bli bättre när tågtrafiken avreglerades, lovade regeringen. Men det verkar snarare ha blivit sämre, enligt en granskning som DN gjort. Konkurser, trasiga, inställda och försenade tåg och utebliven service har följt i avregleringens spår, enligt tidningen.
Slutsatserna i artikeln bygger framför allt på en intervju med Bo-Lennart Nelldal, professor i tågtrafikplanering på KTH, så mycket till granskning är det inte. Men han pekar ut några viktiga problem. Det gäller framför allt på bristande underhåll av tåg och spår samt kapacitetsbrist.
– De här frågorna har ramlat mellan stolarna i och med avregleringen. Man har ofta glömt vad som händer i extrema situationer med snöskottning och evakuering av tåg. Avreglering behöver inte vara fel, men den måste göras på rätt sätt, säger Nelldal.
– Det är väldigt trångt på spåren och mycket svårt att få tåglägen. Det är nästan omöjligt att öka trafiken i högtrafik och på de linjer där det är kommersiellt intressant, säger han till DN.
Avregleringens kritiker verkar ha fått rätt, de pekade inte minst på kapacitetsbristen. Ändå fortsätter regeringen med avregleringens andra steg, i stället för att lösa de grundläggande problemen, de tycks vara fångar i tron att avregleringar löser alla problem.
Andra bloggar om: Tåg, Tågresor, Avreglering, Regeringen
Lämna ett svar