Konsumentminister Nyamko Sabuni vill ge telekunderna bättre kontroll över sina teleräkningar. Från den 1 juli måste alla teleoperatörer ge kunderna möjlighet att spärra vissa telefonnummer och sätta en gräns för hur hög räkningen får bli, skriver DN.
Förslaget går ut på att alla telebolag ska tvingas införa tjänster som gör att kunderna enkelt kan spärra vissa telefonnummer och sätta en övre gräns för hur hög telekostnaden får bli under en viss period. I dag går inte det hos alla bolag.
– Jag hoppas att många konsumenter utnyttjar den här möjligheten att ta kontroll över sina telefonkostnader, säger konsumentminister Nyamko Sabuni.
Förslaget har arbetats fram i ljuset av att skenande telekostnader blivit ett allt större problem, både för ungdomar och föräldrar till minderåriga barn, enligt DN.
Jag undrar hur stor verkan förslaget får. Spärrmöjligheterna finns redan hos flera telebolag, men hur ofta utnyttjas de? Men det är bra att Nyamko Sabuni äntligen insett att hon är konsumentminister också.
Andra bloggar om: Teleräkningar, Konsumentministern
Undertecknad är förälder till två tonårspojkar och är väl medveten om denna problematik med mobilabonnemang.
Några reflektioner och erfarenheter. Tele2 har en bra spärr med olika valbara maxbelopp från 200 kr och uppåt. Förut så gällde det bara samtal och sms. Detta gav förut vissa föräldrar problem då tjänsten inte innefattade sms betalningar av tjänster som ringsignaler mm. Detta ändrade Tele2 efter ett antal uppmärksammade tvister där barn/ungdomar blivit bestulna på sina telefoner. tjuvarna har sedan innan spärrningen gjorts köpt internet tjänster för många tusen kronor. Detta har nu tele2 enligt uppgift ändrat. Det enda kvarstående problemet är att du kan ändra beloppsgränsen själv med hjälp av den sk. PUK koden, så det finns alltid en risk att ungarna lyckas höja gränsen.
Sist jag kollade denna tjänst så hade Telenor inte den.
När det gäller TeliaSonera så är det som vanligt ett historia för sig. Deras minimibelopp är 1000kr! Vid frågan om vem/vilka som var vinnarna på denna höga spärrgräns så gick det fortfarande inte efter en lååång mejlkonversation få svar på detta. Det var totalt ”goddag yxskaft”. De enda som vinner på en sådan beloppsgräns är TeliaSonera och en ev. tjyv. Kunden är den enda förloraren i detta, det går inte att vinna, trots påstötningar ända upp till chefen för kundservice (inget svar). Teliasoneras förslag om man inte är nöjd med detta att ”du får väl skaffa kontantkort då!” Mindre krångel men högre kostnader.