Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 {"id":1144,"date":"2008-06-23T05:07:46","date_gmt":"2008-06-23T04:07:46","guid":{"rendered":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=1144"},"modified":"2008-06-23T05:07:46","modified_gmt":"2008-06-23T04:07:46","slug":"ko-stammer-postkodlotteriet","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=1144","title":{"rendered":"KO st\u00e4mmer Postkodlotteriet"},"content":{"rendered":"
Konsumentverket har tidigare kritiserat <\/a>Postkodlotteriet f\u00f6r deras marknadsf\u00f6ring. Nu g\u00e5r KO ett steg l\u00e4ngre och st\u00e4mmer lotteriet i Marknadsdomstolen, l\u00e4ser jag i ett pressmeddelande<\/a>.<\/p>\n Postkodlotteriet \u00f6verdriver vinstchanserna i sin marknadsf\u00f6ring. Det anser Konsumentombudsmannen som nu st\u00e4mmer bolaget i Marknadsdomstolen. KO anser dessutom att Postkodlotteriets annonstidning \u00e4r alltf\u00f6r lik en riktig tidning och d\u00e4rf\u00f6r strider mot marknadsf\u00f6ringslagen.<\/p>\n – P\u00e5st\u00e5r man i reklamen att det \u00e4r, ”guldl\u00e4ge i Ljungsbro”, ska det ocks\u00e5 vara guldl\u00e4ge i Ljungsbro. Det \u00e4r inte till\u00e5tet att ge intryck av att en viss summa pengar ska lottas ut till en namngiven ort eller att vinstchansen \u00e4r st\u00f6rre \u00e4n f\u00f6r \u00f6vriga om s\u00e5 inte \u00e4r fallet, s\u00e4ger P\u00e4r Magnusson, jurist hos Konsumentombudsmannen, KO.<\/p>\n KO har granskat Postkodlotteriets marknadsf\u00f6ring i annonstidningen ”PostkodNyheterna” och i direktadresserad reklam. Granskningen visar att marknadsf\u00f6ringen inneh\u00e5ller p\u00e5st\u00e5enden om vinstm\u00f6jligheterna som kan vara vilseledande.<\/p>\n I en tidning anv\u00e4nds uttrycket ”guldl\u00e4ge i Ljungsbro”, ”Ditt postnummer kan VINNA 43 MILJONER – hur mycket f\u00e5r du”? Enligt KO ger detta intrycket att 43 miljoner ska f\u00f6rdelas till Ljungsbro. Det \u00e4r f\u00f6rst n\u00e4r tidningen i sin helhet studeras noggrannare som det m\u00f6jligen framg\u00e5r att alla Sveriges orter kan vinna den aktuella vinstpotten och att Ljungsbros chanser till vinst inte \u00e4r st\u00f6rre \u00e4n f\u00f6r \u00f6vriga orter.<\/p>\n I ett reklamutskick, d\u00e4r lottnumret \u00e4r angivet p\u00e5 ett ”kontokort”, p\u00e5st\u00e5s det att: ”I n\u00e4sta GrannYra kan det h\u00e4r kortnumret bli v\u00e4rt 55 miljoner f\u00f6r dig…” Vinstf\u00f6rdelningen i GrannYran inneb\u00e4r dock att endast 75 procent av vinsten g\u00e5r till Postkoden och resterande vinst till postnumret. N\u00e5gon m\u00f6jlighet f\u00f6r en enskild att vinna hela beloppet finns inte.<\/p>\n Dessutom ska vinstsumman f\u00f6rdelas mellan alla personer som har samma Postkod, alternativt postnummer. F\u00f6r att mottagaren av brevet ska ha en teoretisk m\u00f6jlighet att vinna 75 procent av 55 miljoner f\u00f6ruts\u00e4tts att ingen annan inom Postkoden prenumererar p\u00e5 lotteriet.<\/p>\n Slutligen st\u00e4mmer KO Postkodlotteriet f\u00f6r bristande reklammarkering. KO anser att inneh\u00e5llet i annonstidningen PostkodNyheterna l\u00e4tt kan f\u00f6rv\u00e4xlas med redaktionellt material, vilket \u00e4ven det strider mot marknadsf\u00f6ringslagen.<\/p>\n Andra bloggar om: Postkodlotteriet<\/a>, Konsumentverket<\/a>, KO<\/a>, Reklam<\/a>, Marknadsf\u00f6ring<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Konsumentverket har tidigare kritiserat Postkodlotteriet f\u00f6r deras marknadsf\u00f6ring. Nu g\u00e5r KO ett steg l\u00e4ngre och st\u00e4mmer lotteriet i Marknadsdomstolen, l\u00e4ser jag i ett pressmeddelande. Postkodlotteriet \u00f6verdriver vinstchanserna i sin marknadsf\u00f6ring. Det anser Konsumentombudsmannen som nu st\u00e4mmer bolaget i Marknadsdomstolen. KO anser dessutom att Postkodlotteriets annonstidning \u00e4r alltf\u00f6r lik en riktig tidning och d\u00e4rf\u00f6r strider mot […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17,7],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/1144"}],"collection":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=1144"}],"version-history":[{"count":0,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/1144\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=1144"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=1144"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=1144"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}