Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 {"id":11799,"date":"2013-09-17T08:27:52","date_gmt":"2013-09-17T06:27:52","guid":{"rendered":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=11799"},"modified":"2013-09-17T08:27:52","modified_gmt":"2013-09-17T06:27:52","slug":"konsumentupplysning-for-alla","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=11799","title":{"rendered":"Konsumentupplysning f\u00f6r alla?"},"content":{"rendered":"
Det \u00e4r inte alla i Sverige som har tillg\u00e5ng till konsumentv\u00e4gledare. I 84 av landets kommuner finns ingen eller mycket knapph\u00e4ndig konsumentv\u00e4gledning. Bor du i \u201dfel\u201d kommun har du ingenstans att v\u00e4nda dig. Det \u00e4r n\u00e4mligen inte obligatoriskt f\u00f6r en kommun att ha konsumentr\u00e5dgivning, det \u00e4r upp till lokalpolitikerna.<\/p>\n
Nu vill konsumentminister Birgitta Ohlsson (FP) b\u00e4ttra p\u00e5 situationen genom att anordna en central konsumentr\u00e5dgivning, som kan n\u00e5s via telefon eller webb. Regeringen satsar nu 60 miljoner kronor p\u00e5 en central konsumentv\u00e4gledning enligt samma modell som Sjukv\u00e5rdsupplysningen, skriver<\/a> ministern p\u00e5 DN debatt. Inl\u00e4gget uppm\u00e4rksammades<\/a> \u00e4ven av Ekot.<\/p>\n Men Sveriges konsumenter \u00e4r kritiska till satsningen. De ser risker med modellen, att kommunerna rustar ned, och menar att de borde f\u00e5 en annan form.<\/p>\n – Vi v\u00e4lkomnar att regeringen satsar men det finns stora risker med f\u00f6rslaget att skapa en central upplysningstj\u00e4nst. Pengarna borde g\u00e5tt till lokala f\u00f6rst\u00e4rkningar, s\u00e4ger \u00d6rjan Brinkman, ordf\u00f6rande i Sveriges Konsumenter, i ett pressmeddelande<\/a>.<\/p>\n Jag har tidigare skrivit<\/a> att det borde vara obligatoriskt f\u00f6r kommunerna att ha konsumentr\u00e5dgivning. Det st\u00e5r jag fast vid och h\u00e5ller med Sveriges konsumenter. Det finns en risk att kommuner rustar ned sin verksamhet, med h\u00e4nvisning till att det finns en central instans. Birgitta Ohlsons fromma f\u00f6rhoppning \u201datt denna reform \u00e4ven kommer att leda till att kommuner i \u00f6kad utstr\u00e4ckning v\u00e4rnar sin konsumentv\u00e4gledning\u201d kan mycket v\u00e4l komma p\u00e5 skam.<\/p>\n En r\u00e5dgivning via telefon eller webb kan inte heller ers\u00e4tta det personliga m\u00f6tet, dialogen blir s\u00e4mre. Det \u00e4r f\u00f6rvisso en resurs f\u00f6r de konsumenter som idag saknar r\u00e5dgivning, men jag vidh\u00e5ller att det borde vara obligatoriskt f\u00f6r kommunerna att ha en s\u00e5dan.<\/p>\n Andra bloggar om: Konsumentv\u00e4gledning<\/a>, Konsumentr\u00e5dgivning<\/a>, Konsumentpolitik<\/a>, Birgitta Ohlsson<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Det \u00e4r inte alla i Sverige som har tillg\u00e5ng till konsumentv\u00e4gledare. I 84 av landets kommuner finns ingen eller mycket knapph\u00e4ndig konsumentv\u00e4gledning. Bor du i \u201dfel\u201d kommun har du ingenstans att v\u00e4nda dig. Det \u00e4r n\u00e4mligen inte obligatoriskt f\u00f6r en kommun att ha konsumentr\u00e5dgivning, det \u00e4r upp till lokalpolitikerna. Nu vill konsumentminister Birgitta Ohlsson (FP) […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4,76],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/11799"}],"collection":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=11799"}],"version-history":[{"count":1,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/11799\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":11800,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/11799\/revisions\/11800"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=11799"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=11799"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=11799"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}