Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 {"id":1183,"date":"2008-07-17T06:19:02","date_gmt":"2008-07-17T05:19:02","guid":{"rendered":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=1183"},"modified":"2008-07-17T06:19:02","modified_gmt":"2008-07-17T05:19:02","slug":"tvivelaktig-marknadsforing-av-livsmedel-granskad","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=1183","title":{"rendered":"Tvivelaktig marknadsf\u00f6ring av livsmedel granskad"},"content":{"rendered":"
Den aktiva Konsumentf\u00f6reningen Stockholm<\/a> har nyligen sl\u00e4ppt en ny rapport. Den handlar om tvivelaktiga argument i marknadsf\u00f6ringen av livsmedel. TT och SvD har en artikel <\/a>om rapporten.<\/p>\n – Vi tycker att vissa saker \u00e4r otydliga p\u00e5 marknaden och vill att konsumenter ska veta vad de k\u00f6per, s\u00e4ger Louise Ungerth, chef f\u00f6r konsumentfr\u00e5gor p\u00e5 Konsumentf\u00f6reningen Stockholm till TT.<\/p>\n Tydliga trender \u00e4r att f\u00f6retagen mer och mer marknadsf\u00f6r sina produkter genom att tala om vad som inte finns i inneh\u00e5llet.<\/p>\n Ett exempel \u00e4r kn\u00e4ckebr\u00f6d fr\u00e5n Dala J\u00e4rna som \u00e4r m\u00e4rkt med \u201dutan tillsatser av fett eller socker\u201d.<\/p>\n – Traditionellt kn\u00e4ckebr\u00f6d bakas inte med fett och socker, d\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det inget som utm\u00e4rker just det h\u00e4r kn\u00e4ckebr\u00f6det, s\u00e4ger Louise Ungerth.<\/p>\n Att framh\u00e5lla h\u00e4lsosamma \u00e4mnen som antioxidanter och omega 3 \u00e4r en annan trend. F\u00f6rpackningar m\u00e4rks med \u201dinneh\u00e5ller antioxidanter som kan skydda dina celler\u201d, detta trots att inneh\u00e5llet av antioxidanter \u00e4r marginellt.<\/p>\n Kritik riktas ocks\u00e5 mot en kantarellsoppa med bara 0,5 procent kantarellpulver, l\u00e4sk med en E-tillsats som tillverkaren kallar f\u00f6r kostfiber och potatissallad som p\u00e5st\u00e5s vara f\u00e4rsk, trots att den har en h\u00e5llbarhet p\u00e5 tre veckor och inneh\u00e5ller konserveringsmedel.<\/p>\n Konsumentf\u00f6reningen kommer nu be Livsmedelsverket och Konsumentverket att granska flera av fallen i rapporten, skriver TT och SvD.<\/p>\n Livsmedelsverket v\u00e4lkomnar unders\u00f6kningen, skriver de i ett pressmeddelande<\/a>. De p\u00e5pekar ocks\u00e5 att de just kommit ut med en ny v\u00e4gledning till f\u00f6reskrifter om m\u00e4rkning och presentation av livsmedel. H\u00e4r klarg\u00f6rs till exempel att det inte \u00e4r okej att anv\u00e4nda begreppet f\u00e4rskpressad om en juice som \u00e4r flera m\u00e5nader gammal.<\/p>\n – Konsumenterna ska inte bli lurade utan f\u00e5 information om livsmedel och vad de inneh\u00e5ller. M\u00e4rkningen ska vara utformad s\u00e5 att konsumenterna har m\u00f6jlighet att g\u00f6ra medvetna val n\u00e4r de handlar i butiken, s\u00e4ger Jan Sj\u00f6gren, chef vid enheten f\u00f6r kommunst\u00f6d vid Livsmedelsverket.<\/p>\n Livsmedelsverket sk\u00e4rper formuleringarna om vilseledande m\u00e4rkning i den nya v\u00e4gledningen till m\u00e4rkningsf\u00f6reskriften. I v\u00e4gledningen behandlas bland annat s\u00e4ljande uttryck som \u201dnaturlig\u201d och \u201dtraditionell\u201d, \u201dfritt fr\u00e5n\u201d samt hur livsmedel presenteras med bilder och illustrationer. Den nya v\u00e4gledningen v\u00e4nder sig till de kontrollmyndigheter, ofta kommunerna, som kontrollerar m\u00e4rkningen p\u00e5 f\u00f6retagen och i butiker, enligt pressmeddelandet.<\/p>\n Jag tycker det \u00e4r m\u00e4rkligt att ansvaret f\u00f6r den h\u00e4r granskningen ligger hos kommunerna. Kvaliteten blir d\u00e5 mycket varierande och hos m\u00e5nga kommuner kommer dessa fr\u00e5gor i botten av prioritetslistan. Dessutom, till vem i kommunen ska man v\u00e4nda sig om man uppt\u00e4cker tvivelaktigheter? De flesta skulle nog kontakta Konsumentverket. Det \u00e4r pp\u00e5 den niv\u00e5n ansvaret borde ligga. Det \u00e4r en landsomfattande fr\u00e5ga!<\/p>\n Andra bloggar om: Marknadsf\u00f6ring<\/a>, Mat<\/a>, Livsmedel<\/a>, Konsumentf\u00f6reningen Stockholm<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Den aktiva Konsumentf\u00f6reningen Stockholm har nyligen sl\u00e4ppt en ny rapport. Den handlar om tvivelaktiga argument i marknadsf\u00f6ringen av livsmedel. TT och SvD har en artikel om rapporten. – Vi tycker att vissa saker \u00e4r otydliga p\u00e5 marknaden och vill att konsumenter ska veta vad de k\u00f6per, s\u00e4ger Louise Ungerth, chef f\u00f6r konsumentfr\u00e5gor p\u00e5 Konsumentf\u00f6reningen Stockholm […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[22,7],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/1183"}],"collection":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=1183"}],"version-history":[{"count":0,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/1183\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=1183"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=1183"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=1183"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}