Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 {"id":11874,"date":"2013-11-23T08:42:06","date_gmt":"2013-11-23T07:42:06","guid":{"rendered":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=11874"},"modified":"2018-01-05T09:55:40","modified_gmt":"2018-01-05T08:55:40","slug":"miljonlotteriet-fortsatter-att-luras","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=11874","title":{"rendered":"Miljonlotteriet forts\u00e4tter att luras"},"content":{"rendered":"
Miljonlotteriet, dotterbolag till IOGT-NTO, har fortsatt med sina skojarmetoder f\u00f6r att v\u00e4rva kunder.<\/p>\n
Lotterif\u00f6retaget har anm\u00e4lts 47 g\u00e5nger till Konsumentverket hittills i \u00e5r, oftast f\u00f6r att de har bundit sina kunder till en lottprenumeration utan att kunden vetat om det, rapporterar<\/a> Ekot.<\/p>\n Skojeriet g\u00e5r till s\u00e5 h\u00e4r: F\u00f6rs\u00e4ljare p\u00e5 stan delar ut \u201dgratislotter\u201d, som m\u00e4rkligt nog ger vinst varje g\u00e5ng. I det fall som Ekot beskriver var vinsten sex \u201dgratislotter\u201d till det verkliga lotteriet och f\u00f6rs\u00e4ljaren ska ha f\u00f6rs\u00e4krat att de verkligen var gratis. Syftet \u00e4r dock bara att f\u00e5 till ett samtal med f\u00f6rs\u00e4ljarna, i tron att du ska kunna h\u00e4mta ut en \u201dvinst\u201d, och f\u00e5 dig att l\u00e4mna dina uppgifter. Hux flux \u00e4r du bunden vid en prenumeration, som \u00e4r sv\u00e5r att klara sig ur, och f\u00e5r en faktura i brevl\u00e5dan. <\/p>\n – Det \u00e4r naturligtvis inte till\u00e5tet att utel\u00e4mna v\u00e4sentlig information i marknadsf\u00f6ringen. Om ett erbjudande omfattar en prenumeration s\u00e5 m\u00e5ste det framg\u00e5 klart och tydligt f\u00f6r konsumenten, s\u00e4ger Erik Fr\u00f6cklin, jurist p\u00e5 Konsumentverket, till Ekot. <\/p>\n Ekot rapporterade<\/a> ursprungligen om skojeriet p\u00e5 sensommaren i \u00e5r. D\u00e5 lovade lotterif\u00f6retaget att se \u00f6ver sina metoder. Men anm\u00e4lningarna har fortsatt str\u00f6mma in. Nu s\u00e4ger Miljonlotteriets vd Ludwig Alholt till Ekot att f\u00f6retaget har gjort en kvalitets\u00f6versyn och genomf\u00f6rt utbildningar av sina s\u00e4ljare. Han tror dock inte att effekterna av \u00e5tg\u00e4rderna har m\u00e4rks av \u00e4n.<\/p>\n Med tanke p\u00e5 de fortsatta anm\u00e4lningarna verkar de inte ha haft alltf\u00f6r br\u00e5ttom och jag saknar \u00e5tg\u00e4rder fr\u00e5n huvudmannen, IOGT-NTO.<\/p>\n Uppdatering<\/strong>: Nu har KoV, efter m\u00e5nga anm\u00e4lningar, f\u00e5tt nog och drar Miljonlotteriet inf\u00f6r domstol. Lotteriet har beg\u00e5tt en rad allvarliga \u00f6vertr\u00e4delser i sin telefonf\u00f6rs\u00e4ljning av lotter. Det anser KO och kr\u00e4ver att en marknadsst\u00f6rningsavgift p\u00e5 tio miljoner kronor d\u00f6ms ut. Allt enligt ett pressmeddelande<\/a> fr\u00e5n KoV.<\/p>\n Uppdatering<\/em>: Lotteriets s\u00e4ljmetoder f\u00f6rbjuds med omedelbar verkan. Det blev domen n\u00e4r metoderna pr\u00f6vades i Patent- och marknadsdomstolens efter an st\u00e4mning fr\u00e5n KO. Det skriver KO\/KoV i ett pressmeddelande<\/a>.<\/p>\n Domstolen f\u00f6rbjuder nu IOGT-NTO att kr\u00e4va betalt f\u00f6r lotter som konsumenten inte best\u00e4llt. F\u00f6reningen f\u00f6rbjuds ocks\u00e5 att ge intrycket att konsumenten vunnit, n\u00e4r det inte finns n\u00e5gon garanterad vinst eller n\u00e4r kravet \u00e4r att konsumenten ska k\u00f6pa ett abonnemang p\u00e5 lotter. S\u00e4ljarna f\u00e5r inte heller p\u00e5st\u00e5 eller l\u00e5tsas att konsumenten \u00e4r utvald och har en s\u00e4rskild vinstchans. F\u00f6reningen f\u00f6rbjuds ocks\u00e5 att skapa intrycket att det inte handlar om s\u00e4ljsamtal.<\/p>\n Andra bloggar om: Lotter<\/a>, Lotterier<\/a>, Miljonlotteriet<\/a>, F\u00f6rs\u00e4ljning<\/a>, Marknadsf\u00f6ring<\/a>, IOGT-NTO<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Miljonlotteriet, dotterbolag till IOGT-NTO, har fortsatt med sina skojarmetoder f\u00f6r att v\u00e4rva kunder. Lotterif\u00f6retaget har anm\u00e4lts 47 g\u00e5nger till Konsumentverket hittills i \u00e5r, oftast f\u00f6r att de har bundit sina kunder till en lottprenumeration utan att kunden vetat om det, rapporterar Ekot. Skojeriet g\u00e5r till s\u00e5 h\u00e4r: F\u00f6rs\u00e4ljare p\u00e5 stan delar ut \u201dgratislotter\u201d, som m\u00e4rkligt […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[45,87],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/11874"}],"collection":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=11874"}],"version-history":[{"count":4,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/11874\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":12430,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/11874\/revisions\/12430"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=11874"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=11874"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=11874"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}