Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 {"id":1609,"date":"2008-10-20T08:46:29","date_gmt":"2008-10-20T06:46:29","guid":{"rendered":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=1609"},"modified":"2008-10-20T08:46:29","modified_gmt":"2008-10-20T06:46:29","slug":"gatuforsaljare-stor-tycker-manga","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=1609","title":{"rendered":"Gatuf\u00f6rs\u00e4ljare st\u00f6r, tycker m\u00e5nga"},"content":{"rendered":"
\u00c5tta av tio gillar inte gatuf\u00f6rs\u00e4ljare. Kritiken g\u00e4ller att de st\u00f6r, \u00e4r p\u00e5stridiga och oseri\u00f6sa. Det visar en unders\u00f6kning som Konsument G\u00f6teborg har gjort, l\u00e4ser jag<\/a> i GP.<\/p>\n De s\u00e4ljer mobil- eller el-abonnemang och kreditkort. De st\u00e5r d\u00e4r du g\u00e5r. Mitt i steget kommer lockropet, oftast en fr\u00e5ga som ”vilket bolag ringer du med?” S\u00e5 kommer blocket fram och n\u00e5gra snabba streck blir en utr\u00e4kning som visar vilken vinnare du kan bli n\u00e4r bytet \u00e4r gjort till det gatuf\u00f6rs\u00e4ljaren erbjudit. V\u00e4l hemma kommer \u00e5ngern. Men \u00e5ngerr\u00e4tten g\u00e4ller inte vid den h\u00e4r typen av gatuf\u00f6rs\u00e4ljning.<\/p>\n – N\u00e4r det \u00e4r m\u00e5nga gatuf\u00f6rs\u00e4ljare p\u00e5 stan f\u00e5r vi problem! Det \u00e4r vi som f\u00e5r se baksidan av det h\u00e4r, s\u00e4ger konsumentv\u00e4gledare Monika Jukic. Unders\u00f6kningen visar att \u00e5tta av tio personer \u00e4r negativt inst\u00e4llda till denna typ av f\u00f6rs\u00e4ljning och sju av tio tycker att f\u00f6rs\u00e4ljarna \u00e4r p\u00e5stridiga.<\/p>\n Attityderna \u00e4r lika hos m\u00e4n och kvinnor och s\u00e5v\u00e4l yngre som \u00e4ldre ogillar gatuf\u00f6rs\u00e4ljningen, \u00e4ven om \u00e4ldre \u00e4r mest negativa. De som inte \u00e4r negativa ser b\u00e5de f\u00f6rdelar och nackdelar. Bland annat gillar de att f\u00e5 personlig kontakt med s\u00e4ljaren och information om nya varor. \u2022 F\u00f6rs\u00e4ljare st\u00f6r mig i min vardag. Allt enligt GP. Men det st\u00f6rsta problemet \u00e4r att konsumentlagstifrningen inte g\u00e4ller<\/a> vid den h\u00e4r typen av f\u00f6rs\u00e4ljning. Att regeringen inte tagit itu med detta, trots p\u00e5pekanden<\/a> fr\u00e5n Konsumentverket, \u00e4r v\u00e4l bara ett bevis f\u00f6r att vi har en konsumentminister som snarast verkar ointresserad av konsumentfr\u00e5gor.<\/p>\n Andra bloggar om: Konsumentlagstiftning<\/a>, Eventf\u00f6rs\u00e4ljning<\/a>, Gatuf\u00f6rs\u00e4ljning<\/a>, Konsumentministern<\/a>, \u00c5ngerr\u00e4tt<\/a>, Nyamko Sabuni<\/a>, Regeringen<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" \u00c5tta av tio gillar inte gatuf\u00f6rs\u00e4ljare. Kritiken g\u00e4ller att de st\u00f6r, \u00e4r p\u00e5stridiga och oseri\u00f6sa. Det visar en unders\u00f6kning som Konsument G\u00f6teborg har gjort, l\u00e4ser jag i GP. De s\u00e4ljer mobil- eller el-abonnemang och kreditkort. De st\u00e5r d\u00e4r du g\u00e5r. Mitt i steget kommer lockropet, oftast en fr\u00e5ga som ”vilket bolag ringer du med?” S\u00e5 […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4,7],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/1609"}],"collection":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=1609"}],"version-history":[{"count":2,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/1609\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1611,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/1609\/revisions\/1611"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=1609"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=1609"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=1609"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}
\nKonsument G\u00f6teborg har f\u00e5tt m\u00e5nga klagom\u00e5l och reklamationer och det \u00e4r orsaken till unders\u00f6kningen. Resultat: konsumenterna \u00e4r mycket missn\u00f6jda med gatuf\u00f6rs\u00e4ljningen.<\/p>\n
\nMen de allra flesta anser:<\/p>\n
\n\u2022 Det kan vara sv\u00e5rt att s\u00e4ga nej till erjudanden.
\n\u2022 Man kan lockas till impulsk\u00f6p.
\n\u2022 Jag tycker att f\u00f6rs\u00e4ljningsmetoden \u00e4r oseri\u00f6s.
\n\u2022 Jag tycker att f\u00f6rs\u00e4ljarna \u00e4r p\u00e5stridiga.<\/p>\n