Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 {"id":1751,"date":"2008-11-01T06:40:04","date_gmt":"2008-11-01T05:40:04","guid":{"rendered":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=1751"},"modified":"2008-10-31T06:01:53","modified_gmt":"2008-10-31T05:01:53","slug":"tricken-som-ska-fa-dig-att-handla-mer","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=1751","title":{"rendered":"Tricken som ska f\u00e5 dig att handla mer"},"content":{"rendered":"
<\/a> Metro har under en tid haft flera artiklar om olika trick f\u00f6r att f\u00e5 dig att handla mer. Det f\u00f6rsta<\/a> handlar om dofter. Konstgjorda fruktlukter ska f\u00e5 folk att handla mer. Det hoppas Ica som testar den nya metoden, skriver tidningen.<\/p>\n Det luktar aprikos och mango vid fruktdisken p\u00e5 Ica Maxi V\u00e4stra Hamnen i Malm\u00f6, men doften \u00e4r syntetisk och kommer ur en fl\u00e4kt under ett bord.<\/p>\n Jens Nordf\u00e4lt, doktor vid Handelsh\u00f6gskolan i Stockholm, s\u00e4ger att det bara \u00e4r en tidsfr\u00e5ga innan fler svenska butiker b\u00f6rjar anv\u00e4nda doftreklam. Han s\u00e4ger att en kanadensisk studie visar att f\u00f6rs\u00e4ljningen \u00f6kade med 3 procent n\u00e4r det b\u00f6rjade lukta citrus i ett k\u00f6pcentrum.<\/p>\n Det andra exemplet<\/a> \u00e4r musik. Den musik som spelas i butikerna p\u00e5verkar hur vi shoppar. Jens Nordf\u00e4lt diskuterar fenomenet i sin bok \u201dMarknadsf\u00f6ring i butik\u201d.<\/p>\n – N\u00e4r det g\u00e4ller butiksmilj\u00f6er har n\u00e4stan allt blivit mer utstuderat i dag. Man kontrollerar allt fler faktorer och musik \u00e4r en av dem, s\u00e4ger han.<\/p>\n Precis som skyltning och exponering av varor bidrar musiken till butikens helhetsintryck. Och forskning fr\u00e5n 1960-talet och fram\u00e5t visar hur konsumenternas k\u00f6pbeteende h\u00e4nger ihop med vad som spelas.<\/p>\n – Folk r\u00f6r sig i takt till musiken. I stormarknader har det visat sig att folk stannar l\u00e4ngre och handlar mer om man spelar l\u00e5ngsam musik, s\u00e4ger Jens Nordf\u00e4lt.<\/p>\n Det tredje exemplet<\/a> hade jag aldrig h\u00f6rt talas om, falska kunder. Svenska butiker hyr in sk\u00e5despelare som agerar k\u00f6plystna kunder f\u00f6r att f\u00e5 riktiga kunder att handla mer, ber\u00e4ttar Metro.<\/p>\n Genom att l\u00e5tsas k\u00f6pa varor i kassan och ge kunder komplimanger n\u00e4r de provar kl\u00e4der, ska f\u00f6rs\u00e4ljningen \u00f6ka. Och enligt Svensk Handel f\u00f6rekommer fenomenet, som kallas \u201dmock-up shopping\u201d, i vanliga butiker.<\/p>\n – Metoden \u00e4r tveksam men jag har k\u00e4nt till att det f\u00f6rekommer i cirka ett \u00e5r. Det \u00e4r oftast samma f\u00f6retag som erbjuder mystery shopping som ocks\u00e5 erbjuder denna service, s\u00e4ger Dick Malmlund p\u00e5 Svensk Handel till Metro.<\/p>\n Att dofter p\u00e5verkar v\u00e5rt k\u00f6pbeteende \u00e4r inget nytt. Det \u00e4r en av anledningarna till att man butiksbakar br\u00f6d. Doften av nybakat br\u00f6d f\u00e5r oss att handla mer, inte bara br\u00f6d. Men butiksbakat br\u00f6d \u00e4r ocks\u00e5 extremt l\u00f6nsamt.<\/p>\n Musik \u00e4r inte heller n\u00e5got nytt. Det finns firmor som tar fram den musik som ska spelas i en speciell butik, och dess m\u00e5lgrupp.<\/p>\n Men jag st\u00e4ller mig fortfarande fr\u00e5gande till effekten av \u201dmock-up shopping\u201d.<\/p>\n Andra bloggar om: Butiker<\/a>, Marknadsf\u00f6ring<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Metro har under en tid haft flera artiklar om olika trick f\u00f6r att f\u00e5 dig att handla mer. Det f\u00f6rsta handlar om dofter. Konstgjorda fruktlukter ska f\u00e5 folk att handla mer. Det hoppas Ica som testar den nya metoden, skriver tidningen. Det luktar aprikos och mango vid fruktdisken p\u00e5 Ica Maxi V\u00e4stra Hamnen i Malm\u00f6, […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42,7],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/1751"}],"collection":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=1751"}],"version-history":[{"count":2,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/1751\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1754,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/1751\/revisions\/1754"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=1751"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=1751"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=1751"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}