Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 {"id":2216,"date":"2008-12-17T06:45:38","date_gmt":"2008-12-17T05:45:38","guid":{"rendered":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=2216"},"modified":"2008-12-15T19:28:45","modified_gmt":"2008-12-15T18:28:45","slug":"stora-elbolag-har-battrat-sig","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=2216","title":{"rendered":"Stora elbolag har b\u00e4ttrat sig"},"content":{"rendered":"
Elhandelns dominanter – Vattenfall, E.on och Fortum – har b\u00f6rjat rycka upp sig. Men de \u00e4r fortfarande en bra bit efter de b\u00e5da bolag som \u00e4r klart ”b\u00e4st i klassen”: Telge Energi och GodEl. Samtidigt har hush\u00e5llen blivit betydligt mer milj\u00f6medvetna det senaste \u00e5ret. Det har blivit ett allt viktigare konkurrensmedel f\u00f6r f\u00f6retagen att kunna erbjuda ”gr\u00f6n el”, l\u00e4ser jag<\/a> i SvD.<\/p>\n Det framg\u00e5r av \u00e5rets breda kundunders\u00f6kning av elhandelsbranschen som gjorts av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).<\/p>\n Elbolagen som bransch har l\u00e4nge haft ett skamfilat rykte ute i hush\u00e5llen. Och det \u00e4r de stora bolagen som dragit ner kundbetygen, visar de granskningar som SKI gjort sedan \u00e5r 2003.<\/p>\n I \u00e5rets m\u00e4tning har framf\u00f6r allt har trion Vattenfal-E.on-Fortum markant f\u00f6rb\u00e4ttrat sina N\u00f6jd kundindex.<\/p>\n – Det h\u00e4r \u00e4r f\u00f6retag som historiskt varit mycket produktionsstyrda. Det \u00e4r fr\u00e5n elproduktionen som de stora vinsterna kommit. Men det \u00e4r tydligt att de nu har b\u00f6rjat se p\u00e5 sina kundrelationer p\u00e5 ett annat s\u00e4tt. De betraktar kunden som en individ. Det \u00e4r uppenbart att de sneglar p\u00e5 de mindre bolagen som l\u00e4nge f\u00e5tt betydligt b\u00e4ttre kundbetyg, s\u00e4ger SKI:s vd Johan Parmler.<\/p>\n De stora har allts\u00e5 blivit b\u00e4ttre. Men de \u00e4r \u00e4nnu inte bra. Deras kundindex ligger fortfarande en bra bit under det genomsnitt f\u00f6r hela tj\u00e4nste-Sverige.<\/p>\n Storbolagen har ocks\u00e5 svaga siffror n\u00e4r det g\u00e4ller lojaliteten bland kunderna. Och det \u00e4r en klassisk varningssignal. Risken f\u00f6r att kunderna byter bolag \u00e4r stor.<\/p>\n Telge Energi toppar i \u00e5r som tidigare. Och f\u00f6retaget har en klar konkurrensf\u00f6rdel av att det skickar tydliga och begripliga fakturor till kunderna, skriver SvD.<\/p>\n \u00c4ven DN har en artikel<\/a> om unders\u00f6kningen.<\/p>\n N\u00e4r jag funderar \u00f6ver resultaten sl\u00e5r det mig att vi inte har haft n\u00e5got st\u00f6rre elavbrott p\u00e5 sistone. D\u00e5 brukar storbolagen f\u00e5 st\u00e5 vid skamp\u00e5len. Det kanske \u00e4r en del av f\u00f6rklaringen till storbolagens f\u00f6rb\u00e4ttrade siffror.<\/p>\n Andra bloggar om: Elbolag<\/a>, N\u00f6jd kund-index<\/a>, Svenskt Kvalitetsindex<\/a>, SKI<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Elhandelns dominanter – Vattenfall, E.on och Fortum – har b\u00f6rjat rycka upp sig. Men de \u00e4r fortfarande en bra bit efter de b\u00e5da bolag som \u00e4r klart ”b\u00e4st i klassen”: Telge Energi och GodEl. Samtidigt har hush\u00e5llen blivit betydligt mer milj\u00f6medvetna det senaste \u00e5ret. Det har blivit ett allt viktigare konkurrensmedel f\u00f6r f\u00f6retagen att kunna […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[19,9,12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/2216"}],"collection":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=2216"}],"version-history":[{"count":3,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/2216\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2219,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/2216\/revisions\/2219"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=2216"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=2216"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=2216"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}