Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 {"id":3549,"date":"2009-05-20T08:42:01","date_gmt":"2009-05-20T06:42:01","guid":{"rendered":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=3549"},"modified":"2009-05-20T08:42:01","modified_gmt":"2009-05-20T06:42:01","slug":"byggfel-vanliga-i-smahus","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=3549","title":{"rendered":"Byggfel vanliga i sm\u00e5hus"},"content":{"rendered":"
Hos ARN har \u00e4rendena som ber\u00f6r k\u00f6p och uppf\u00f6rande av byggnad \u00f6kat konstant sedan 2004, d\u00e5 n\u00e4mnden b\u00f6rjade granska den typen av fall. \u00c5r 2004 inkom tretton \u00e4renden till n\u00e4mnden, motsvarande siffra 2008 var sjuttio \u00e4renden. Det rapporterar<\/a> DN och TT refererar<\/a> artikeln.<\/p>\n Bland anm\u00e4lningarna finns exempel p\u00e5 hus som har fuktskadats under byggtiden, tak som har m\u00f6glat och byggnader som har st\u00e4llts f\u00f6r n\u00e4ra varandra s\u00e5 att d\u00f6rrarna inte g\u00e5r att \u00f6ppna. Ofta orsakas tvisterna av att kunden och entrepren\u00f6ren \u00e4r oense om vad som \u00e4r fel och vem som \u00e4r ansvarig f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda felen.<\/p>\n Det h\u00e4nder ocks\u00e5 att husk\u00f6pare drabbas av utvecklingsfel, vilket betyder att ett fackm\u00e4ssigt utf\u00f6rande vid byggandet senare visar sig vara ol\u00e4mpligt.<\/p>\n – Byggbolagen anv\u00e4nder st\u00e4ndigt nya metoder f\u00f6r att spara pengar. F\u00f6r kunden \u00e4r det om\u00f6jligt att avg\u00f6ra om det \u00e4r en bra metod eller inte eftersom den \u00e4r ny, s\u00e4ger Ulf Stenberg, chefsjurist p\u00e5 Villa\u00e4garnas riksf\u00f6rbund till DN.<\/p>\n DN ger ocks\u00e5<\/a>, med hj\u00e4lp av Helena Olofsson fr\u00e5n Konsumentverket, tips om hur du kan undvika en del f\u00e4llor.<\/p>\n Betala aldrig i f\u00f6rskott. Vid ett husbygge har du r\u00e4tt att h\u00e5lla inne pengar gentemot entrepren\u00f6ren. Minimigr\u00e4nsen \u00e4r tio procent av entrepren\u00f6rens totala kostnad. Men du kan h\u00e5lla inne s\u00e5 mycket som det skulle kosta att \u00e5tg\u00e4rda de fel som orsakats av f\u00f6retaget.<\/p>\n N\u00e4r n\u00e5got blir fel skyddas k\u00f6paren av Konsumenttj\u00e4nstlagen och som konsument har du flera instanser du kan v\u00e4nda dig till f\u00f6r att f\u00e5 hj\u00e4lp.<\/p>\n Det som kan vara problematiskt \u00e4r att bevisa vem som orsakat felet, speciellt om huset har byggts med s\u00e5 kallad delad entreprenad.<\/p>\n Om n\u00e5got blivit fel och du inte kommer \u00f6verens med entrepren\u00f6rerna om vem som \u00e4r ansvarig b\u00f6r du b\u00f6rja med att ta dit en besiktningsman eller en fackman som kan bed\u00f6ma felen. Prata \u00e4ven med konsumentv\u00e4gledaren i kommunen d\u00e4r du bor.<\/p>\n I n\u00e4sta skede kan du g\u00f6ra en anm\u00e4lan till Allm\u00e4nna reklamationsn\u00e4mnden, ARN. Vet du inte vilken entrepren\u00f6r som \u00e4r ansvarig kan du inkludera flera entrepren\u00f6rer i anm\u00e4lan.<\/p>\n – ARN har bara skriftlig bevisning. D\u00e5 \u00e4r det viktigt att det finns skriftliga avtal och d\u00e4r faller det tyv\u00e4rr ibland, s\u00e4ger Helena Olofsson.<\/p>\n Om tvisten kvarst\u00e5r efter att ARN har gjort sin bed\u00f6mning kan du v\u00e4nda dig till en jurist och ta upp fallet i tingsr\u00e4tten, enligt DN.<\/p>\n Andra bloggar om: Sm\u00e5hus<\/a>, Bygge<\/a>, Husbyggnad<\/a>, Byggfel<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Hos ARN har \u00e4rendena som ber\u00f6r k\u00f6p och uppf\u00f6rande av byggnad \u00f6kat konstant sedan 2004, d\u00e5 n\u00e4mnden b\u00f6rjade granska den typen av fall. \u00c5r 2004 inkom tretton \u00e4renden till n\u00e4mnden, motsvarande siffra 2008 var sjuttio \u00e4renden. Det rapporterar DN och TT refererar artikeln. Bland anm\u00e4lningarna finns exempel p\u00e5 hus som har fuktskadats under byggtiden, tak […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[40,53,74,44],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/3549"}],"collection":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=3549"}],"version-history":[{"count":3,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/3549\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3552,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/3549\/revisions\/3552"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=3549"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=3549"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=3549"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}