Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 {"id":12025,"date":"2014-04-21T09:12:20","date_gmt":"2014-04-21T07:12:20","guid":{"rendered":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=12025"},"modified":"2014-04-21T09:12:20","modified_gmt":"2014-04-21T07:12:20","slug":"klarna-ett-skojarbolag","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=12025","title":{"rendered":"Klarna – Ett skojarbolag?"},"content":{"rendered":"

Betaltj\u00e4nstbolaget Klarna har den senaste tiden f\u00e5tt mycket kritik och m\u00e5nga anm\u00e4lningar mot bolaget har kommit in till Konsumentverket och Finansinspektionen. SvD har i en serie artiklar <\/a>avsl\u00f6jat att bolaget tj\u00e4nar pengar p\u00e5 korta betalningstider, h\u00f6ga dr\u00f6jsm\u00e5lsr\u00e4ntor, tveksam marknadsf\u00f6ring av delbetalningsalternativ och att p\u00e5minnelser och inkassokrav n\u00e5r kunderna innan de f\u00e5tt ursprungsfakturan.<\/p>\n

Fulspel, kallar DN Klarnas metoder i en ledarartikel<\/a>.<\/p>\n

I en av artiklarna<\/a> skriver SvD, som sett en film fr\u00e5n en investerarkonferens, att en av Klarnas medgrundare d\u00e4r sagt att den \u201db\u00e4sta kunden \u00e4r den som inte betalar direkt\u201d. Och bolagets taktik verkar vara att se till att s\u00e5 m\u00e5nga kunder som m\u00f6jligt tillh\u00f6r den kategorin.<\/p>\n

Strategin bekr\u00e4ftas av tidigare medarbetare, skriver<\/a> SvD.<\/p>\n

– Jag kan bekr\u00e4fta att Klarnas policy med p\u00e5minnelseavgifter, r\u00e4ntor och inkassof\u00f6rfarande \u00e4r en v\u00e4l medveten strategi. De avsl\u00f6jade f\u00f6r mig att en tredjedel av Klarnas int\u00e4kter kommer fr\u00e5n olika avgifter och dr\u00f6jsm\u00e5lsr\u00e4ntor, skriver en tidigare medarbetare till SvD.<\/p>\n

Klarna har ett eget inkassobolag, Segoria, som enligt obekr\u00e4ftade uppgifter st\u00e5r f\u00f6r cirka 30 procent av Klarnas int\u00e4kter. SvD uppger att det finns en t\u00e4t koppling mellan finansavdelningen och inkassodelen.<\/p>\n

Det \u00e4r kanske h\u00e4r ett av problemen ligger. Betaltj\u00e4nstdelen kan genom sitt agerande ge inkassodelen kunder, och int\u00e4kter. Om det vore f\u00f6rbjudet med denna typ av koppling, betaltj\u00e4nstf\u00f6retag inte fick \u00e4ga inkassobolag, kanske denna typ av problem minska eller f\u00f6rsvinna. Kanske n\u00e5got f\u00f6r lagstiftaren att fundera p\u00e5.<\/p>\n

Jag beh\u00f6ver v\u00e4l knappast till\u00e4gga att f\u00f6retagets representanter tillbakavisar kritik, v\u00e4lkomnar dialog med granskarna och v\u00e4ljer att inte svara p\u00e5 hur stor del av f\u00f6retagets int\u00e4kter som kommer fr\u00e5n inkassodelen. Se SvD:s artiklar<\/a>.<\/p>\n

Deras f\u00f6retagskunder funderar s\u00e4kert \u00f6ver alternativa l\u00f6sningar, Cdon testar<\/a> f\u00f6r n\u00e4rvarande en egen betall\u00f6sning. Klarnas varum\u00e4rke har f\u00e5tt sig en rej\u00e4l t\u00f6rn. Som jag skrivit flera g\u00e5nger; Det tar tid att bygga upp ett varum\u00e4rke – men det kan f\u00f6rst\u00f6ras oerh\u00f6rt snabbt.<\/p>\n

Andra bloggar om: Betaltj\u00e4nster<\/a>, Betaltj\u00e4nstf\u00f6retag<\/a>, Inkassobolag<\/a>, Klarna<\/a>, Dr\u00f6jsm\u00e5lsr\u00e4nta<\/a>, P\u00e5minnelseavgift<\/a>, Inkassoavgift<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Betaltj\u00e4nstbolaget Klarna har den senaste tiden f\u00e5tt mycket kritik och m\u00e5nga anm\u00e4lningar mot bolaget har kommit in till Konsumentverket och Finansinspektionen. SvD har i en serie artiklar avsl\u00f6jat att bolaget tj\u00e4nar pengar p\u00e5 korta betalningstider, h\u00f6ga dr\u00f6jsm\u00e5lsr\u00e4ntor, tveksam marknadsf\u00f6ring av delbetalningsalternativ och att p\u00e5minnelser och inkassokrav n\u00e5r kunderna innan de f\u00e5tt ursprungsfakturan. Fulspel, kallar DN […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[10],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/12025"}],"collection":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=12025"}],"version-history":[{"count":3,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/12025\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":12029,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/12025\/revisions\/12029"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=12025"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=12025"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=12025"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}