Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 {"id":4063,"date":"2009-07-19T13:25:43","date_gmt":"2009-07-19T11:25:43","guid":{"rendered":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=4063"},"modified":"2009-07-19T13:25:43","modified_gmt":"2009-07-19T11:25:43","slug":"marknadsanpassning-ger-dyrare-kollektivtrafik","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=4063","title":{"rendered":"Marknadsanpassning ger dyrare kollektivtrafik"},"content":{"rendered":"

Marknadsfundamentalister brukar h\u00e4vda att om offentlig verksamhet marknadsanpassas s\u00e5 kommer det att bli b\u00e5de b\u00e4ttre och billigare. De flesta av v\u00e5ra politiker, inklusive regeringen, verkar ha den uppfattningen.<\/p>\n

Men s\u00e5 \u00e4r naturligtvis inte fallet. Kollektivtrafiken \u00e4r ett exempel, som Sydsvenskan ber\u00e4ttar om<\/a>. Det handlar om f\u00f6rslaget till ny kollektivtrafiklag.<\/p>\n

Den statliga utredningen \u201dEn ny kollektivtrafiklag\u201d f\u00f6resl\u00e5r fri konkurrens f\u00f6r bolag inom t\u00e5g-, buss-, och b\u00e5ttrafik. G\u00e5r f\u00f6rslaget igenom kommer bland annat dagens krav p\u00e5 linjetrafiktillst\u00e5nd att tas bort och privata akt\u00f6rer bjuds in att trafikera olika str\u00e4ckor.<\/p>\n

Marknaden f\u00e5r styra biljettpriserna och \u00f6verg\u00e5ngen ska enligt f\u00f6rslaget genomf\u00f6ras successivt. F\u00f6rslaget \u00e4r uts\u00e4nt p\u00e5 remiss. Den nya lagen f\u00f6resl\u00e5s tr\u00e4da i kraft den 1 januari 2012.<\/p>\n

Dagens biljettpriser \u00e4r inte marknadsanpassade, skriver tidningen. Det betyder att staten g\u00e5r in och finansierar de delar som inte t\u00e4cks av biljettpriset.<\/p>\n

P\u00e5 uppdrag av regeringen har konsultf\u00f6retaget WSP r\u00e4knat p\u00e5 vad \u00f6verg\u00e5ngen till en kommersiell kollektivtrafik kan inneb\u00e4ra. Det visar att en total \u00f6verg\u00e5ng i stadstrafiken kr\u00e4ver stora h\u00f6jningar av biljettpriset, fr\u00e5n i genomsnitt 9,60 kronor till 41 kronor per p\u00e5stigande.<\/p>\n

– Genom det h\u00e4r tankeexperimentet kom vi fram till att 80 procent av trafikarbetet skulle kunna bedrivas kommersiellt. Och d\u00e5 \u00e4r det optimistiskt r\u00e4knat. Det f\u00f6ruts\u00e4tter ocks\u00e5 kraftiga prish\u00f6jningar p\u00e5 vissa linjer, s\u00e4ger uppdragsansvarige Anders W\u00e4rmark.<\/p>\n

I Sk\u00e5ne varierar den v\u00e4ntade prish\u00f6jningen: fr\u00e5n 105 procent i Malm\u00f6, till 570 procent i Ystad. En direkt konsekvens, som p\u00e5talas i analysen, blir att antalet resor med kollektivtrafik kommer att minska med i snitt 28 procent.<\/p>\n

– H\u00f6jer man priset minskar resandet. Det samma g\u00e4ller inom alla tj\u00e4nster och varor man anv\u00e4nder, s\u00e4ger Anders W\u00e4rmark till Sydsvenskan.<\/p>\n

Marknadsanpassning in absurbdum. Vi f\u00e5r bara hoppas att f\u00f6rslaget inte g\u00e5r igenom. Men jag hyser inte stort hopp, regeringen verkar tro att till och med v\u00e4dret blir b\u00e4ttre om allt marknadsanpassas.<\/p>\n

Andra bloggar om: Kollektivtrafik<\/a>, Kollektivtrafiklag<\/a>, Marknadsanpassning<\/a>, Regeringen<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Marknadsfundamentalister brukar h\u00e4vda att om offentlig verksamhet marknadsanpassas s\u00e5 kommer det att bli b\u00e5de b\u00e4ttre och billigare. De flesta av v\u00e5ra politiker, inklusive regeringen, verkar ha den uppfattningen. Men s\u00e5 \u00e4r naturligtvis inte fallet. Kollektivtrafiken \u00e4r ett exempel, som Sydsvenskan ber\u00e4ttar om. Det handlar om f\u00f6rslaget till ny kollektivtrafiklag. Den statliga utredningen \u201dEn ny kollektivtrafiklag\u201d […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[93,15,70],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/4063"}],"collection":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=4063"}],"version-history":[{"count":2,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/4063\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4065,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/4063\/revisions\/4065"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=4063"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=4063"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=4063"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}