Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 {"id":4159,"date":"2009-08-24T06:47:00","date_gmt":"2009-08-24T04:47:00","guid":{"rendered":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=4159"},"modified":"2009-12-29T07:22:06","modified_gmt":"2009-12-29T06:22:06","slug":"massiv-kritik-mot-kedjornas-kundtjanst","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=4159","title":{"rendered":"Massiv kritik mot kedjornas kundtj\u00e4nst"},"content":{"rendered":"

SvD har i n\u00e5gra artiklar om butikskedjornas kundtj\u00e4nst. F\u00f6rst refererade de<\/a> en unders\u00f6kning f\u00f6r tidningen Market fr\u00e5n unders\u00f6kningsf\u00f6retaget See You.<\/p>\n

Otrevligt bem\u00f6tande och l\u00e5nga v\u00e4ntetider m\u00f6ter m\u00e5nga kunder som kontaktar kundtj\u00e4nst. Majoriteten av butikskedjornas kundtj\u00e4nster f\u00e5r underk\u00e4nt, skriver SvD.<\/p>\n

23 detaljhandelsf\u00f6retag har blivit uppringda och kontaktade via mejl av personer som utgett sig f\u00f6r att vara kunder och som st\u00e4llt fr\u00e5gor om produkter och \u00f6ppettider.<\/p>\n

B\u00e4st kundtj\u00e4nst per telefon ger enligt listan Clas Ohlson, f\u00f6ljt av Siba.<\/p>\n

Absolut s\u00e4mst hj\u00e4lp fick kunderna hos Netto. F\u00f6retaget fick l\u00e5gt betyg p\u00e5 allt fr\u00e5n bem\u00f6tande till service och kunskapsniv\u00e5n hos dem som svarar i telefon. Tv\u00e5a fr\u00e5n botten blev Axfood\/Willys.<\/p>\n

Men n\u00e4r det g\u00e4ller kundtj\u00e4nst p\u00e5 internet \u00e4r Siba i st\u00e4llet s\u00e4mst. Flera f\u00f6rfr\u00e5gningar via mail besvaras inte \u00f6verhuvudtaget. B\u00e4st service p\u00e5 n\u00e4tet ger enligt unders\u00f6kningen Bauhaus och Biltema.<\/p>\n

– Det som f\u00f6rv\u00e5nar mig mest \u00e4r att inte fler tar kundm\u00f6tet p\u00e5 allvar i den konjunktur vi befinner oss nu, s\u00e4ger Robert Eriksson, vd p\u00e5 See You, till tidningen.<\/p>\n

Artikeln gav upphov till en m\u00e4ngd kommentarer fr\u00e5n l\u00e4sare. Unders\u00f6kningen g\u00e4llde visserligen detaljhandelskedjor men m\u00e5nga kommenterade ocks\u00e5 kundtj\u00e4nsten hos andra f\u00f6retag, till exempel tele- och Internetoperat\u00f6rer. SvD sammanfattar kommentarerna i en annan artikel<\/a>.<\/p>\n

Knappval som aldrig tar slut och l\u00e5nga v\u00e4ntetider \u00e4r n\u00e5gra av irritationsmomenten.<\/p>\n

Unders\u00f6kningen var fokuserad p\u00e5 detaljhandeln och till exempel var inte tele- och bredbandsf\u00f6retag inkluderade. Men det bolag som f\u00e5r mest kritik av l\u00e4sarna p\u00e5 svd.se \u00e4r ComHem.<\/p>\n

”Kunden har tydligen alltid fel. Senast elva samtal under tre veckors tid f\u00f6r att f\u00e5 ett trasigt modem bytt.” skriver signaturen Alex.<\/p>\n

Signaturen Tinky inst\u00e4mmer i kritiken och skriver att ”man blir r\u00e4tt tr\u00f6tt av att slussas runt mellan knapptryckningar och r\u00f6stkommandon, d\u00e4r datorn man pratar med driver en till vansinne. ”<\/p>\n

Skribenten Erik Persson har egen erfarenhet av att jobba med kundtj\u00e4nst. Villkoren g\u00f6r att folk inte stannar s\u00e4rskilt l\u00e4nge och d\u00e5 inte heller hinner bli bra p\u00e5 sitt jobb, konstaterar han.<\/p>\n

”Det \u00e4r sv\u00e5rt att f\u00e5 folk att k\u00e4nna yrkesstolthet \u00f6ver ett jobb med skitl\u00f6n som de g\u00f6r medan de v\u00e4ntar p\u00e5 n\u00e5got b\u00e4ttre.”<\/p>\n

”Det absolut b\u00e4sta vore sannolikt en kundtj\u00e4nst d\u00e4r mer fokus lades p\u00e5 att beh\u00e5lla personal snarare \u00e4n att ha m\u00e5nga anst\u00e4llda. Tiden f\u00f6r ett samtal g\u00e5r ner markant om den som svarar kan avhj\u00e4lpa problemet direkt. ”, skriver han.<\/p>\n

Sj\u00e4lv upplever jag de l\u00e5nga v\u00e4ntetiderna som mest irriterande. Nyligen fick jag v\u00e4nta n\u00e4rmare 40 minuter innan jag fick tala med kundtj\u00e4nst hos min Internetoperat\u00f6r.<\/p>\n

Andra bloggar om: Kundtj\u00e4nst<\/a>, Kundservice<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

SvD har i n\u00e5gra artiklar om butikskedjornas kundtj\u00e4nst. F\u00f6rst refererade de en unders\u00f6kning f\u00f6r tidningen Market fr\u00e5n unders\u00f6kningsf\u00f6retaget See You. Otrevligt bem\u00f6tande och l\u00e5nga v\u00e4ntetider m\u00f6ter m\u00e5nga kunder som kontaktar kundtj\u00e4nst. Majoriteten av butikskedjornas kundtj\u00e4nster f\u00e5r underk\u00e4nt, skriver SvD. 23 detaljhandelsf\u00f6retag har blivit uppringda och kontaktade via mejl av personer som utgett sig f\u00f6r att […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42,12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/4159"}],"collection":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=4159"}],"version-history":[{"count":3,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/4159\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5166,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/4159\/revisions\/5166"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=4159"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=4159"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=4159"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}