Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php:22) in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1648 {"id":688,"date":"2007-12-28T14:36:05","date_gmt":"2007-12-28T13:36:05","guid":{"rendered":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=688"},"modified":"2007-12-28T14:36:05","modified_gmt":"2007-12-28T13:36:05","slug":"snabba-sms-lan-bor-fordrojas","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/?p=688","title":{"rendered":"Snabba sms-l\u00e5n b\u00f6r f\u00f6rdr\u00f6jas"},"content":{"rendered":"

Var fj\u00e4rde ungdom mellan 18-25 \u00e5r som tagit sms-l\u00e5n har redan obetalda skulder f\u00f6r indrivning. Det visar en unders\u00f6kning<\/a> som Konsumentverket och Kronofogden presenterat. 29 procent av ungdomarna uppger att l\u00e5nen g\u00e5r till att betala hyra och andra l\u00f6pande r\u00e4kningar, ber\u00e4ttar Konsumentverket i ett pressmeddelande<\/a>.<\/p>\n

\u00d6ver 12 000 ungdomar i \u00e5ldern 18 till 25 \u00e5r har svarat p\u00e5 Konsumentverkets och Kronofogdens enk\u00e4tunders\u00f6kning om vilka erfarenheter de har av sms-l\u00e5n.<\/p>\n

Resultatet visar tydligt att de flesta v\u00e4ljer sms-l\u00e5n p\u00e5 grund av att det g\u00e5r snabbt att f\u00e5 pengarna, man beh\u00f6ver inte f\u00f6rklara vad pengarna ska anv\u00e4ndas till och att ekonomin inte kollas.<\/p>\n

– V\u00e5r erfarenhet \u00e4r att snabbheten vid ekonomiska val bidrar till en \u00f6kad risk till ett ogenomt\u00e4nkt beslut. Om en f\u00f6rdr\u00f6jning av utbetalningar av l\u00e5nen hade funnits uppger n\u00e4stan h\u00e4lften av ungdomarna att de inte skulle ha tagit ett sms-l\u00e5n, s\u00e4ger Eva Liedstr\u00f6m-Adler, Rikskronofogde.<\/p>\n

Mer \u00e4n h\u00e4lften svarade att de haft sv\u00e5rt att betala tillbaka l\u00e5net och var fj\u00e4rde hade tidigare obetalda skulder hos Kronofogden. 59 procent av dem som tagit sms-l\u00e5n har tagit tv\u00e5 eller flera l\u00e5n. Unders\u00f6kningen bekr\u00e4ftar d\u00e4rmed behovet av en sk\u00e4rpning av reglerna om att en kreditpr\u00f6vning beh\u00f6ver g\u00f6ras.<\/p>\n

Kronofogden varnade tidigare i \u00e5r f\u00f6r att antalet ans\u00f6kningar om betalningsf\u00f6rel\u00e4gganden f\u00f6r sms-l\u00e5n skulle komma att \u00f6verstiga 10 000 vid \u00e5rsskiftet. Men redan efter de tre f\u00f6rsta kvartalen hade hela 13 337 ans\u00f6kningar kommit in.<\/p>\n

Av dem som tagit sms-l\u00e5n uppgav 37 procent att de anv\u00e4nt pengarna till kl\u00e4der, elektronik eller andra prylar. 29 procent anv\u00e4nde pengarna till att betala l\u00f6pande r\u00e4kningar, som till exempel hyran. Inte mindre \u00e4n 16 procent tog sms-l\u00e5n f\u00f6r att betala av andra l\u00e5n.<\/p>\n

– Unders\u00f6kningen visar tydligt att det m\u00e5ste vara tvingande f\u00f6r l\u00e5nef\u00f6retagen att g\u00f6ra en kreditpr\u00f6vning innan l\u00e5net utbetalas f\u00f6r att undvika \u00f6verskulds\u00e4ttning hos framf\u00f6rallt unga personer. Det har vi tidigare \u00e4ven framf\u00f6rt i en skrivelse till regeringen, s\u00e4ger Konsumentverkets generaldirekt\u00f6r Gunnar Larsson, enligt pressmeddelandet.<\/p>\n

Att jag sj\u00e4lv inte \u00e4r n\u00e5gon v\u00e4n av dessa l\u00e5n \u00e4r v\u00e4l knappas n\u00e5gon hemlighet f\u00f6r bloggens l\u00e4sare. Jag betraktar dem som en modern form av ocker. Om du vill veta mer, anv\u00e4nd bloggens s\u00f6kfunktion med s\u00f6korden \u201dsms-l\u00e5n\u201d.<\/p>\n

Andra bloggar om: Konsumentverket<\/a>, Kronofogden<\/a>, Sms-l\u00e5n<\/a>, Snabbl\u00e5n<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Var fj\u00e4rde ungdom mellan 18-25 \u00e5r som tagit sms-l\u00e5n har redan obetalda skulder f\u00f6r indrivning. Det visar en unders\u00f6kning som Konsumentverket och Kronofogden presenterat. 29 procent av ungdomarna uppger att l\u00e5nen g\u00e5r till att betala hyra och andra l\u00f6pande r\u00e4kningar, ber\u00e4ttar Konsumentverket i ett pressmeddelande. \u00d6ver 12 000 ungdomar i \u00e5ldern 18 till 25 \u00e5r […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[51,44],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/688"}],"collection":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=688"}],"version-history":[{"count":0,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/688\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=688"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=688"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/konsumenter.se\/blogg\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=688"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}