web analytics
  • t-shirt Naturvårdsverket och Svenskt Vatten pekar ut Stadium, NK och Dressmann som miljöbovar i stort tröjtest, läser jag på DN Debatt.

    Stora klädföretags import leder till att uppemot 9 ton av det starkt giftiga ämnet nonylfenol släpps ut årligen i svenska vatten.

    Dressmann, Stadium, Intersport, NK, MQ och andra stora klädbutikskedjor säljer plagg med höga halter av nonylfenoletoxylat, som vid nedbrytning bildar det mycket giftiga ämnet nonylfenol.

    Flera av plaggen som är tillverkade inom EU har också höga halter, trots att det här är förbjudet att använda ämnet. Våra beräkningar visar att uppemot 9 ton av nonylfenol på detta sätt årligen släpps ut i svenska vatten. Svenska textilimporterande företag har helt enkelt inte nått upp till sina egna mål att förhindra införsel av detta särskilt farliga miljögift.

    Det skriver Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen, och Anders Finnson, vice vd på Svenskt Vatten på DN Debatt.

    För oss konsumenter är det här en hopplös situation. Utan tillgång till laboratorieresurser kan vi inte veta vilka kläder som innehåller farliga ämnen. Vi måste kunna lita på att klädföretagen tar sitt ansvar!

    Debattartikeln refereras även i en TT-artikel.

    Andra bloggar om: , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 7:10

  • En Kommentar

    • Jonatan skriver:

      På vilket sätt måste vi konsumenter kunna lite på att företagen tar sitt ansvar? Rakt upp o ner, vi måste byta livsstil lite granna här i väst för att komma till kärnan på problemet. Tydligen ligger det inte i företagens ekonomiska intresse att de förhåller sig till reglementet. Det kallas korruption och finns överallt.

      Det finns metoder för konsumenter att förlita sig på att det man köper inte är nått skit med, men för det krävs stor medvetenhet och ambition för att skapa mätbara förändringar. Stora förändringar i konsumtions beteendet.

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.