web analytics
  • Konsumenträtt, Telekom 14.09.2011

    Mobiltelefonen blir vår nya plånbok, utropar många tidningsrubriker. Men för betalning via mobilen har lagar och avtal inte hängt med, konstaterar GP i en artikel.

    Tidningen pekar på sådana problem som betalningsansvar, ångerrätt och att det kan vara svårt att hålla reda på hur mycket pengar man gör av med..

    – Att du numera kan betala via mobilräkningen innebär de facto att du handlar på kredit. Men till skillnad från andra krediter har du inte det säkerhetssystem som du har när du till exempel handlar med kort, du behöver inte identifiera dig och många har inte ens säkerhetskod på sina telefoner, säger Agneta Broberg, ställföreträdande konsumentombudsman, KO, till GP.

    Jag kan bara konstera att lagstiftningen inte hängt med. Visserligen ställer den nya Betaltjänstlagen ökade krav på betalningsförmedlaren, operatören, men annars har det inte hänt mycket på lagstiftningens område. Här måste regering och riksdag ta tag i frågan och konsumentorganisationer trycka på.

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 8:10

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.