Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Kritik mot SJ:s nya prissystem
  • Priser, Resor 15.06.2008

    Biljettpriser som höjs medan du beställer på nätet, beställningar som går igenom trots meddelande om ”tekniskt fel”, tusentals missnöjda kunder i protestgrupp på Facebook – SJ har problem just nu, skriver Råd & Rön.

    I februari ändrade SJ sitt prissystem. Nu kan man individualisera sin beställning och göra olika tillval, exempelvis välja speciell sittplats, beställa internet ombord eller köpa mat i förväg. Och det har blivit lönsamt.

    Vinsten för första kvartalet i år blev den högsta någonsin, 158 miljoner mot 124 miljoner första kvartalet 2007.

    Men samtidigt kommer protesterna. På webbplatsen Facebook startades raskt en protestgrupp mot SJ:s nya bokningssystem, en grupp som nu har över 4 500 medlemmar. Många protesterar mot att tåg ofta blir dyrare än flyget.

    Konsumentorganisationen Resenärsforum är också mycket kritisk till SJ:s boknings- och biljettsystem:

    – SJ har infört ett lotteriprissystem, säger Resenärsforums generalsekreterare Kurt Hultgren. Priserna kan höjas med några minuters mellanrum beroende på om det är flera som bokar samtidigt.

    – Regering och riksdag har ju uppdragit åt SJ att gå med vinst, så de måste naturligtvis dra in mera pengar. Men för oss resenärer är det viktigt att det är rimliga priser och det är angeläget att kunna ta reda på priset i förväg. Det kan man inte nu, säger han till Råd & Rön.

    Det nya bokningssystemet på webben krånglar dessutom med jämna mellanrum. En av dem som drabbats är Sam Asplund, student på Chalmers i Göteborg. När han bokade en sista minuten-biljett till Stockholm höjdes priset från 362 till 436 kronor – utan att han gjorde något tillval.

    – Jag förstod inte hur det gick till och jag blev mycket irriterad. Som student vill jag ju resa billigt. När jag ringde Kundtjänsten fick jag till svar att det var ett ”tekniskt fel” – men jag skulle inte vara orolig, jag hade kvar min bokning och det högre priset gällde!

    Sam Asplund ville ha ersättning av SJ eftersom de erkände att det var ett tekniskt fel, men det fick han inte. Han anmälde då SJ till Konsumentverket, men där har man ännu inte hunnit handlägga ärendet, skriver tidningen.

    Själv har jag inte råkat illa ut i det nya systemet. Men jag tycker onekligen att det är märkligt att det ofta är billigare att flyga än att ta tåget. Det miljövänligaste alternativet borde vara billigast.

    SJ:s uppdrag borde kanske formuleras om. I stället för att vara så lönsamt som möjligt borde de kanske sikta på att få så många resenärer som möjligt.

    Andra bloggar om: , ,

    Skrivet av av Carl @ 16:23

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.