web analytics
  • Nästa år väntas internet- och mobilreklamen gå om tv-reklamen i omsättning, enligt en ny prognos. Men de kommersiella tv-kanalerna ser det snarare som en möjlighet än som ett hot, enligt Sydsvenskan.

    En ny prognos från revisions- och rådgivningsbyrån Öhrlings Pricewaterhouse Coopers visar att internet- och mobilreklamen i Sverige nästa år beräknas omsätta 5,7 miljarder kronor – 700 miljoner kronor mer än tv-reklamen.

    Om fyra år har avståndet ökat ännu mer – då omsätter internet- och mobilreklamen nästan dubbelt så mycket som tv-reklamen, enligt prognosen.

    Men de kommersiella tv-kanalerna skräms inte av utvecklingen. Snarare finns det mer pengar att hämta.

    – För oss innebär det ytterligare en plattform, en stor möjlighet. Vi satsar mycket på webb-tv och digital nedladdning, och där ser vi en stark utveckling. Det är ett väldigt bra komplement till tv-reklamen för oss, säger Dan Panas, presschef på Kanal 5.

    Vi får se vad som händer. Jag zappar korkad tv-reklam och tycker det är mer än tillräckligt med reklam på nätet. Det sista jag vill ha är reklam i mobilen!

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 5:19

  • En Kommentar

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.