web analytics
  • Skojare & bedragare 12.08.2008

    Magic Ball Det är Sveriges Konsumenter som varnar för skojeri:

    På Designtorget kan man för 295 kronor köpa tvättbollen Magic Ball. Enligt reklamen tvättar den kläder rena utan tvättmedel, vilket sparar både pengar och skonar miljön. Den innehåller både keramiska, alkaliska, antibiotiska och klorpärlor som i samband med vatten aktiverar en infraröd värmestrålning som frigör smutsen.

    Det norska konsumentverket, Forbrukkerrådet, har testat denna boll och resultat är nedslående- det blir renare att tvätta utan boll!

    Sveriges Konsumenter anser att konsumenter blir lurade med miljöargument att köpa en tvättboll som inte tvättar rent.

    Det bekräftar min gamla tes – står det magic i ett produktnamn ska man akta sig!

    Uppdatering: Nu har även SvD en artikel om skojeriet. Bland annat har de talat med en representant för Designtorget.

    – Den har varit mycket populär och vi har sålt några tusen, säger Camilla Hållbro, presskontakt på Designtorget till SvD.se.

    – Är det något vi säljer som inte fungerar brukar vi få reda på det av våra kunder direkt. Men vi har inte hört något.

    De kanske skulle fundera över om något verkligen skulle kunna fungera på det sätt som beskrivs!

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 15:56

  • 11 Kommentarer

    • P.J. skriver:

      Det intressanta är just frågan om försäljaren har något ansvar att ta reda på om en vara fungerar eller inte. Att man inte får några klagomål från konsumenterna betyder i vissa fall ingenting.
      Att verkligen testa om en produkt som den på Designtorget fungerar är knepigare än att bara använda den, kläder blir renare än vad de var innan när man tvättar dem i vanligt vatten. Hur mycket renare är svårt att avgöra.
      Tyvärr är allmänbildningen när det gäller fysik och kemi inte särskilt stor idag. För när man läste beskrivningen av hur produkten skulle fungera var det uppenbart att det bara var lögn.
      Jag är dock inte förvånad över att folk köper lögnerna. Vad jag funderar över är vilka det är som skriver beskrivningarna och vilka som tillverkar och säljer något som inte fungerar. Tror de själva att de har kommit på något revolutionerande, är de oförmögna att testa sina produkter på ett vetenskapligt sätt eller är de bara intresserade av att lura av folk pengar.

    • Arvid skriver:

      Magic Ball är ju inte ens med i det norska testet. Det är som att testa tre olika sorters tvättmedel och sedan skriva skit om ett fjärde tvättmedel som inte ens är med i testet! Oseriös artikel.

    • Magnus Persson skriver:

      Inte lika oseriös som bollen. Det är uppenbart att beskrivningen bara är dynga. Den som har någon koll på grundläggande fysik identifierar i alla fall nedanstående bägge formuleringar som rent bondfångeri!

      ”Tanka med solljus”
      ”…ger även ifrån sig en långvågig infraröd värmestrålning (IR)* som aktiverar vattnets molekyler med värme och joner”

    • Carl skriver:

      Arvid: Jag behövde inte ens kolla Forbrukkerrådets test för att inse att det inte kunde fungera. Att innehållet ”aktiverar en infraröd värmestrålning som frigör smutsen” är skitsnack! För det första – ”infraröd värmestrålning” är lite tårta på tårta.

      Värmestrålning ligger till stor del inom det infraröda området, en värmelampa avger IR-strålning. Vad man säger är alltså att värme frigör smutsen. Men en tvättmaskin värmer ju vattnet, det lilla tillskott som bollen skulle kunna ge (om det skulle funka enligt beskrivningen) skulle vara marginellt. Dessutom skulle värmen bara värma upp vattnet.

      Bollen marknadsförs dessutom som miljövänlig. Skulle den nnehålla ”antibiotiska pärlor” skulle det vara rena miljögiftet!

      Handpåläggning eller förbön skulle funka lika bra, dessutom sparar du 300 spänn!
      /Carl

    • Populisten skriver:

      Produkter som dessa är närmast att se som utslag av en slags gudomlig rättvisa. Folk som sov sig igenom fysik- och kemilektionerna så till den milda grad att de inte ens klarar av att genomskåda uppenbart bondfångeri som detta bestraffas genom att bli av med 295 spänn och få ha smutsiga kläder. Bara rätt åt dem tycker jag!

    • joakim skriver:

      Haha det där låter lika korkat som att man med vissa oseriösa verktyg förvandlar fett till muskler vilket är en fysisk omöjlighet.

      Och infraröd värmestrålning??? Men hur lättlurade kan folk bli???

    • Arvid skriver:

      Jag har inte någon tvättboll men jag är ganska säker på att Designtorget skulle fått åtminstone något klagomål om den INTE fungerade!? De verkar ju inte fått ett enda klagomål? Det luktar som att denna SvD-artikel ”sponsrats” av ett visst tvättmedelsbolag…

      Återigen. Den tvättboll som får mest skit i artikeln är ju inte ens med i testet! Det är som att testa en Saab och sedan skriva skit om Volvo…DET är oseriöst…

    • Carl skriver:

      Arvid: Nyheten kommer ursprungligen från Sveriges Konsumenter (och antagligen dess husorgan Råd & Rön) i ett pressmeddelande. Inklusive påståendet om Forbrukkerrådets test. Möjligtvis kan de kritiseras för detta

      Det är väldigt få som klagar på förbön, handpåläggning, spådomar och horoskop också. Och de fungerar garanterat inte, det finns det hur många forskningsrapporter som helst om.

      Även jag skulle skämmas om jag gick på en sån här bluff. Och påståendet om uteblivna klagomål får stå för Designtorget. Tror du dom skulle medge att de fått massor av klagomål? Oavsett om dom är sponsrade av något icke namngivet tvättmedelsbolag?
      /Carl

    • Mina skriver:

      Populisten: jag brukar kalla det dumskatt. En ekstraskatt som dumma betalar…

    • Fredrik skriver:

      Kan det vara så att ingen klagar för att de inte har så smutsiga kläder att de behöver tvättmedel från början?

      I sånt fall är det ju alla som lagt ner en massa pengar under alla år på tvättmedel när de lika gärna kunde tvätta utan som är lurade.

    • […] har tidigare bloggat om de så kallade tvättbollarna och kallat dem rent skojeri. Samma sak gäller de så kallade […]

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.