Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Reklam i DN – men oregistrerat
  • Middagsfrid AB omsätter miljoner på att köra hem färdigplanerade matkassar med receptförslag till flerpersonhushåll. Företaget har dock inte lämnat in någon anmälan om registrering, vilket är ett åtalbart brott mot livsmedelslagen. Företagets vd, matdebattören Kicki Theander, lovar att detta ska åtgärdas snarast, skriver DN självt.

    Kicki Theander har fått omåttlig reklam i DN, och utmålats som matdebattör. I själva verket är hon företagare i matbranschen.

    Det utrymme som DN gett henne har varit värt mycket pengar, till dess DN själva varit tvunget att avslöja att hennes företag i själva verket varit oregistrerat som matföretag.

    När verksamheten kom igång i Stockholm den 1 oktober 2007 hade Middagsfrid drygt 150 kunder. På ett år ökade kundkretsen till drygt 2.000 hushåll. Under det första verksamhetsåret levererades över en halv miljon portioner mat och bolaget omsatte ungefär 13,7 miljoner kronor (resultaträkningen för premiäråret visar en vinst på cirka 784.000 kronor efter skatt), skriver DN.

    Men bolaget har inte registrerat sig hos kommunen, trots att alla företag som sysslar med livsmedel måste det från och med den 1 januari 2006. Sedan då räcker det också för livsmedelsföretag att endast registrera sig vid en kommuns miljöförvaltning. Men inte heller i Göteborg eller Malmö/Lund – där Middagsfrid etablerade sig under 2008 – finns företaget registrerat, enligt tidningen.

    Att tidningen avslöjar det verkliga förhållandet räcker inte. De måste i stället be läsarna om ursäkt. Att ge sådan omåttlig reklam för ett företag, är rent vilseledande. I synnerhet som reklamen bygger på ren okunnighet!

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 19:48

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.