Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Telesäljarnas senaste trick – få dig att ringa upp
  • Jag har tidigare bloggat om irritationen över tysta telefonsamtal från försäljare. Nu rapporterar Dina Pengar om ett nytt trick från telemarketingföretagen – att få dig att ringa upp.

    Det är en variant av de tysta samtalen. De kommer ofta från hemliga telefonnummer och syns därför inte i nummerpresentationen. Men i den nya varianten är numret inte längre hemligt. Du undrar naturligtvis vem som har ringt och ringer upp. Essensen blir – du betalar samtalet till telesäljaren.

    Dina Pengar har intervjuat en representant för ett bolag med öppet telefonnummer, Addici. De förnekar att syftet är att få kunderna att ringa upp.

    – Valet är att ha hemligt nummer. Från vår utgångspunkt är det bättre att ha ett nummer och stå för det vi gör, säger Mats Paulsen, informationschef på Addici.

    På Addici säger man sig vara medveten om den irritation samtalen väcker. Man hävdar att tre procent av samtalen från företaget blir tysta samtal. Man tror också att abonnenterna blir mindre irriterade av att få veta vem som ringt och varför. Att ett kostnadsfritt 020-nummer kanske skulle lindra skadan har man inte tänkt på.

    – Det är en bra idé, säger Mats Paulsen till Dina Pengar.

    Ligger det beräkning bakom det hela lär telemarketingbolagen bita sig i tummen. Det får nog bara fler och fler att ansluta sig till NIX-registret.
    Å andra sidan skulle jag gärna se att de utrotade sig själva, jag avskyr säljsamtal.

    Andra bloggar om: ,

    Skrivet av av Carl @ 9:25

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.